Crush/Kär.
16.11.2021
Hej decibel! Jag har nu under en tid haft känslor för min bästa vän men jag vet inte vad jag ska göra för att hon har redan en pojkvän. Hon vet om att jag tycker om henne och hon har själv berättat att hon också gillar mig. Men hon gillar också sin pojkvän. Hon har problem med stress i skolan och annars. Jag har 0 ide om vad jag ska göra. Demiromantisk tjej:<

Ungdomsinformatör Kix svarar
22.11.2021
Hejsan!
Tack för din fråga. Förälskelser kan vara härliga, men det blir ju lite jobbigt om den man är förtjust i redan är upptagen... Jag tycker ändå att det är jättemodigt att du har vågat prata med din kompis om det här! Det låter som att ni hade en bra diskussion.
Det här är kanske inte det svar du helst skulle vilja ha - men det enda som kommer lösa den här situationen är tiden. Du har nu gjort det du kunnat, i och med att du har berättat om hur du känner. Nu är det i din kompis händer att bestämma vad hon ska göra. Det låter som att hon har ett val framför sig – ska hon vara med sin nuvarande partner, eller med dig.
Försök att ge henne lite tid att smälta allt det här, men förbered dig också på att hon kanske väljer sin partner eftersom hon ”redan är” med honom. Så det du i huvudsak ska göra nu är att helt enkelt ta hand om dig själv så gott som det går.
Jag tycker också att du kan försöka ge henne stöd för den stress hon känner i skolan och sånt. Då får hon se lite hur du också kunde vara stödjande som partner, något hon kan ta i beaktande när hon försöker bestämma vem hon ska vara med.
Vet du ifall hon har pratat om situationen med sin pojkvän? Det skulle absolut vara rättvisast mot honom om han också visste om det här, men förstår samtidigt ifall det kan kännas svårt att ta upp till diskussion.
Ifall det visar sig att hon nog helst vill vara med sin nuvarande partner så kan du fundera på vad du behöver för att komma över henne – kommer du exempelvis att fortsätta kunna spendera lika mycket tid med henne, eller kommer du behöva lite mera distans en stund för att komma över henne? Båda alternativen är lika okej, men det kan vara bra att kommunicera åt henne i så fall vad som gäller, och varför. Så hon inte behöver gå runt och fundera.
Jag hoppas det löser sig snart!
Kram, Kix
(P.S. visste inte riktigt om jag skulle skriva hit det här eller inte, men det finns ju också människor som har relationer med fler än bara en partner, om man tycker om flera än en. Det här är dock nåt som jag kanske inte skulle rekommendera åt någon i er ålder eftersom det kräver att man kommunicerar jättejätteöppet och bra med alla involverade, så man kan ha behövt fått en del ”övning” i relationer från förr. Ville mest bara säga det så du vet att det inte är ovanligt att någon tycker om två personer samtidigt - men i de flesta fall så behöver ”mittenpersonen” göra ETT val.)