Dålig relation
04.04.2022
Jag är tillsammans med en kille som jag inte gillar…eller alltså javet int va ja tycker om honom. Jag är ingen relationsmänniska jag är mer för one night stands men jag vill ändå int göra slut me honom fö han kommer bli ledsen å ja vill fortfarande vara kompis me han men de kommer aldrig att funka. Så nu drar jag bara ut på allt. Han vill träffa mig varje dag men jag säger olika saker för att slippa, jag känner mig inte 100% bekväm med honom, jag attraheras inte det minsta av honom…men jag vill verkligen int såra honom, vad ska jag göra:((

Ungdomsinformatör Kix svarar
08.04.2022
Hej!
Tack för din fråga. Jag kan förstå att din situation känns jobbig för att du inte vill såra någon, men ändå bara vill leva ditt lev autentiskt till dig själv, och då är det ju fel att vara i en relation som man inte trivs i.
Men tänk så här: du skulle väl heller inte vilja vara tillsammans med någon som inte egentligen ville vara med dig? Säkert skulle du då också önska att personen berättade att den önskade avsluta förhållandet, fastän det skulle göra ont. För då ges man i alla fall en chans att gå vidare och hitta någon som faktiskt ÄR rätt för en, ifall det är det man vill.
Du vet redan vad du måste göra, det hör jag ju, och det kommer inte bli lättare för att du drar ut på det. Men att göra slut är aldrig lätt... för det är klart att du ändå bryr dig om honom, du vill bara inte vara tillsammans som ett par. Men det är bättre att göra slut i tid än att dra ut på det såna här gånger, om man drar ut på det så kommer det bara leda till mera bitterhet. Ni har större chans att fortfarande vara kompisar ifall du berättar hur det är, nu. För han märker ju antagligen att du beter dig undvikande eller inte är som förut, och kanske går runt och grubblar på det. Bespara honom grubblet genom att berätta som det är.
Du kan exempelvis säga att dina känslor för honom som partner har svalnat, och att du överlag just nu i livet inte känner att du vill vara tillsammans med någon. Men ändå poängtera att du tycker han är en jättebra typ, och att du önskar att ni med tiden kanske kunde vara vänner, även om du förstår att han kan behöva lite tid för sig själv nu i början.
Det är bäst att ta upp sånt här face to face, så man får diskutera det ”på riktigt”, så det rekommenderar jag att du gör. Timingen är aldrig lätt och sällan känns den helt ”rätt” nångång, men det behöver göras i alla fall.
Jag önskar dig all lycka till med det här!
Kram, Kix