Delusional eller vah
30.11.2024
Hej! Jag har det problemet att jag jättelätt får känslor för folk, och då tar det länge innan de försvinner, fastän jag inte ens pratat med personen. Så de var denhär ena killen som ja började gilla, och jag ville prata med honom men hade inte riktigt något sätt för jag vet inte hur. Och nu har det gått allt för lång tid och jag måste komma över det men HUR kommer man över någon man knappt ens pratat med? För nu har ju jag en version av honom i huvudet som knappast existerar och att släppa det är ju typ omöjligt. Hjälp
Viveca

Ungdomsinformatör Viveca svarar
09.02.2025
Hej,
Jag vill börja med att be om ursäkt för att du varit tvungen att vänta så länge på svar. Det har inte varit vår mening och vi är verkligen ledsna över att vi inte har besvarat din fråga snabbare.
Det är inte alls ovanligt, eller konstigt att ha långvariga och ihärdiga känslor för en person man knappt känner. Det kan dock bli väldigt tungt för en själv, speciellt om man känner att man inte kan påverka sin situation på något sätt. Det är inte heller ovanligt att måla upp en perfekt bild av personen och att till och med börja romantisera hen i sitt huvud, vilket naturligtvis gör det svårare att komma över personen.
Nu vet jag inte om din situation är samma idag som den var då du skrev till oss, men jag vill oberoende svara på dina frågor. Så, som svar på din fråga om hur man kommer över en person man har känslor för så skulle jag säga att man kommer över det med tiden. Det finns tyvärr inga snabba trix som får en att sluta vara kär, utan man måste ge det och sig själv tid. Det tar den tid det tar, ibland går det fortare och andra gånger tar det längre tid.
Du nämnde också att du skulle vilja prata med honom, men inte riktigt vet hur du skall gå till väga eftersom ni inte känner varandra. Jag förstår att det kan kännas pirrigt och till och med obekvämt att försöka komma i kontakt med en "ny" person, men ofta räcker små initiativ (t.ex. att bara säga "hej" och le när man går förbi personen i skolans korridor) för att saker ska börja rulla på "av sig själv". Att våga trotsa sina rädslor och ta det så kallade "första steget" kan också ge lite av en "adrenalin kick" och kännas väldigt bra efteråt – oberoende av om det leder någonstans eller ej. Ett bra tips är att räkna till tre, ta ett djupt andetag och sedan bara göra det! Andra saker man kan göra för att sakta men säkert lära känna någon är t.ex. att söka ögonkontakt med personen, le mot personen och att gilla/kommentera deras post på sociala medier. Dina vänner kan också vara till stor hjälp när det kommer till att närma sig personen, eftersom att det oftast känns lättare och tryggare att göra saker i grupp. Ni kan tillsammans söka er mot honom och hans vänner för att först lära känna varandra i grupp, varefter du och han kan lära känna varandra utanför gruppen, d.v.s. börja umgås på tumanhand.
Jag kan inte riktigt kommentera det du skrev i hemliga rutan, men så här generellt så tänker jag att du nog inte behöver lägga mycket tyngd i det. Du gör din egen grej och det blir garanterat bra.
Lycka till och sköt om dig!
Kram,
Viveca