Det finns hopp för var och en av er
11.08.2014
Decibel överöses av problem. Nu kommer istället ett hoppfullt brev åt alla därute som tror att ni kommer vara singel hela livet. Ni kommer inte förbli det.
Det är skriverier hit och skriverier dit och själv tror vi att det aldrig kommer hända oss. Jag är en gång om året på fest, så för mig är det lönlöst att ens hoppas att någonsin hitta någon eller?
Men så kom han fram till mig en lördag förmiddag, den sista på sommarlovet. Han såg mig så djupt in i ögonen som bara skådisar gör och frågade frågor som jag svarade på. Det var fem minuter av min sommar, de fem bästa. Jag såg förmodligen alldeles förskräckt ut, för saker som det där händer på riktigt aldrig mig! Eftersom jag inte frågade något av honom gick han sen iväg och jag stod kvar med öppen mun.
Vi var på samma event hela den dagen men vi utbytte inte fler ord. Men jag kände mig ständigt iakttagen.
Han är en person som jag visste om sedan tidigare, en person jag kanske ser 1dag/år. Förut var han ändå ingenting mot vad han är idag. Han höjde mitt självförtroende så otroligt mycket och jag är så oerhört tacksam för det han gjorde. Tyvärr är vi alldeles för olika personer och jag känner ingen attraktion alls till honom, men det gör inte att jag tänker glömma detta tillfälle.
Efter att ha kommit över första tanken "men klart jag ska höra av mig jag får ju min första pojkvän" så kändes det ganska självklart att inte ta kontakt med honom igen.
Jag vill absolut inte ge honom något hopp som jag inte kan leva upp till.
Men finns du därute och läser detta vill jag tacka dig väldigt mycket! 17år(men inte förälskad)

Ungdomsinformatören Liselott svarar
15.08.2014
Hej 17år(men inte förälskad)!
Precis! Just så där kan världen funka! En flyktig kontakt under en kort liten stund kan vara som en blixt från en klar himmel och förändra hela ens sätt att se på sig själv. Precis som olyckor kan hända plötsligt, så kan lyckor också göra det, och ge konsekvenser i ens liv för en lång tid framåt. Kanske kunde man se det här som en nära-ögat-lycka, på samma sätt som en olycka man klarade sig undan men som ändå förändrade hela ens liv, eftersom det nu inte ledde till någon århundradets kärlekshistoria just den här gången. Men det betydde ändå enormt mycket för dig!
Hans kontakt och hans blickar fick dig att inse att DU existerar, som tjej, som tänkbar mottagare för kärlek, som en möjlig huvudrollsinnehavare i kärlekshistorien! Han fick dig att inse att MÖJLIGHETEN existerar - som den faktiskt gör för oss alla. Många går omkring och har övertygat sig själva om att inget någonsin kommer att hända dem. De ältar argument som just precis tex att de inte går på fest, så hur skulle de då kunna finna kärlek. Men du och den här händelsen är ett bevis på att ja, "det" kan hända ALLA! Vi kan alla bli träffade av blixten och råka ut för lyckor av det här slaget :D
So what att han inte råkade vara Han med stort H för just dig just nu, han öppnade ändå upp världen för dig! För Han kan mycket väl komma emot dig på biblioteket, på fotbollsplanen eller i skolkorridoren. Han kan vara en främling, en flyktig bekant från barndomen eller en alldaglig kille i parallelklassen som du sett tusen gånger utan att verkligen SE. Och Han kan dyka upp om en kvart, om tre dagar eller efter jul. Men eftersom den här killen som såg dig nu redan dykt upp, så ger det löften om att Han också kommer att SE dig!
Så nu är det bara att vänta. Visserligen lönar det sig inte att sitta på sin rumpa och rulla tummarna på sängen i flickrummet, för där lär han inte få syn på dig. Gå ut i världen och inbjud möjligheterna att komma till dig! Skapa också möjligheter, tex genom att gå till bibban istället för att sitta hemma, se dig runt på gamla kända ansikten (folk förändras och växer, så bara för att du dissat en kille för länge sedan är det inte sagt att han är exakt samma kille längre, precis som du inte är samma tjej som när du tex började 7:an) och ta tillfällena när de bjuds om att fara på konserter, studiebesök, fester hos bekantas bekanta osv osv osv. Ge dig ut i världen nu och håll upp ögonen. För det härligaste är att även möjligheten att någon redan upptäckt dig finns, även om du inte skulle ha sett det redan ;)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott