Dilemma
17.09.2022
Hej! Har ett dilemma som jag inte vet hur jag ska göra med.
-hemliga rutan-
Som bonus, finns det något sätt att inte bli för emotionally attached till någon, för snabbt? För ca ett halvår sen började jag prata med en kille på snap som jag gillade väldigt mycket, efter vi hade pratat nån månad började han gilla mig (tror jag) i typ en vecka och sen slutade han och typ "left me hanging" för han sa aldrig riktigt nåt om det, å andra sidan sa han aldrig att han gillade mig heller fast jag frågade men han började flörta lite och han visste hela tiden vi pratade att jag gillade hnm. Visste att han inte gillade mig längre men ändå kunde jag inte släppa känslorna jag hade för honom och hans beteende kontrollerade mina känslor såå mycket (var han på dåligt humör och inte svarade blev jag också ledsen i flera dagar enda tills han svarade igen). Det blev bättre med tiden ju mindre han pratade med mig men det var först förra veckan då jag såg honom med sin nya flickvän, som han för övrigt inte berättat om, som jag kände att jag kunde släppa taget. Men nu känner jag att jag håller på att bli emotionally attached till denna nya killen, för tänker på honom så mycket antar jag. Vi har bara pratat i några dagar och vet inte om jag ens kan fortsätta på det här pga ryktet, men så fort någon visar lite extra uppmärksamhet för mig blir jag tydligen helt blind. Vill inte bli sårad igen som han förra gjorde såhär kort tid efter, men å andra sidan vill jag så gärna ha ngn, har inte varit tsm med nån förut.
dilemma

Ungdomsinformatör Kix svarar
23.09.2022
Hejsan!
Tack för att du skrev in, jag kan förstå att det är rätt mycket att ta i beaktan nu i din situation, och att du säkert har massvist med analyserande tankar som far fram och tillbaka i din hjärna. Det här kan säkert upplevas som en aning stressande..?
Här är angående det du skrev i hemliga rutan, jag ska försöka uttrycka mig vagt eftersom jag inte vet riktigt vilken av infon som är mest hemlig, hoppas jag inte säger för mycket :)
Om du själv är intresserad av kille nr.1 så tycker jag nog att du kan lära känna honom trots rykten. Som du själv säger så ska man vara försiktig med att döma någon bara utgående från vad andra säger, speciellt när man inte riktigt kan veta alla omständigheter kring ryktena. Ingen är helt bra eller helt dålig. Men det är förstås ändå jättebra att till en början försöka vara lite vaksam kring någon ny person, speciellt om andra varnar en, för det är ju ändå inga ”små” rykten så man kan på så vis nog förstå om folk i din närhet vill berätta dessa saker åt dej, eller oroar sig.
Vi gjorde faktiskt nyligen en informationsfilm från Decibel som handlar om red flags och green flags i relationer, kanske du vill kolla in den, du hittar den HÄR :) I filmen så uppmuntrar jag till att göra en lista på röda och gröna flaggor, en sån kunde du kanske göra också utgående från den här killen efter att du träffat honom? Och i ärlighetens namn kanske det kunde vara bra att göra en lista om din kompis också, ifall du upplever hon är lite toxisk överlag.
Jag ser inga problem med att du just nu fortsätter att prata med kille nr.2 också om du vill, sålänge som du inte har något mera uttalat ”på G” med nåndera av dem, utan mest bara pratar. Det är först ifall du märker att det håller på att bli nåt mera med den ena som du i så fall behöver antingen dra dig tillbaka från den andra, eller få förmedlat att du hittat någon och bara vill vara vän med den andra. Så att det inte blir några missförstånd :)
Angående att man inte vill bli för emotionally attached till någon:
Ledsen att höra att du blev sårad förra gången du hade en grej med någon. Men jag tror ärligt talat enligt det du skriver att det inte ”är på dig” att det blev så, utan orsaken till varför du lämnade att fundera så mycket var helt enkelt att det lämnade så många frågetecken och oupplösta trådar. Alltså att det med rakare kommunikation kanske inte lämnat såna här känslor, utan du hade kunnat gå vidare snabbare? För som du säger så kom du ju dig ur det när du fick veta att han hade en ny flickvän – då slapp du tänka ”what if” om saken mera! Men det blir ofta så här tyvärr, att man inte riktigt vågar fråga saker rakt ut eller säga saker ärligt åt en annan människa, istället så ”fadear” saker ofta bara och lämnar frågetecken. Så mitt tips till dig i framtiden är att våga fråga mera rakt ut om saker, och säga mera rakt ut vad du själv tänker och tycker. Jag vet att det kan vara svårt och något som man behöver öva på (också vuxna kan tycka att det här är knepigt), men i längden så brukar det löna sig eftersom man undviker missförstånd.
Ett annat tips för att inte bli för "attached" för snabbt är helt enkelt att sätta mera kärlek på sig själv, och hålla sin självkänsla stark, så blir man lite mindre påverkad av bekräftelse utifrån (även om bekräftelse givetvis alltid känns bra att få). Sist och slutligen så är DU ändå alltid huvudpunkten i DITT liv!
Jag önskar dig all lycka till! :)
Kram, Kix