E så osäker ..
21.04.2014
Hej!
Jag snacka med en kille, vi träffades.. Vi fortsatte snacka och han sa att han gilla mig. Vi träffades igen hemma hos honom och vi hångla och hade det allmänt mys och han sa att han skulle sakna mig och han va så gullig. Direkt efter så skicka han sms och fråga om allt gick bra för det va sent o jag åkte buss hem o det tar en timma. Vi snackade hela tiden i två dagar sedan i förrgår så skrev jag på kvällen men igår snacka vi inte så jag skrev godmorgon idag för en stund sen o när jag skriver detta har han inte svarat.. Grejen är att alla hans kompisar vill följa mig på instagram och vissa har lagt till mig på snapchat och två har skrivit, den ena va sjukt jobbig men den andra skrev till mig: "jag får ju aldrig se nån bild så ville veta hur X tjej ser ut"(ja skicka alltså en bild på mig på snapchat). Jag visste inte vad jag o X va så tog de som en bekräftelse på att vi va ihop eftersom han måste sagt det till hans kompisar annars hade han väl inte sagt X tjej? Jag frågade X om ja skulle acca på instagram men det ville han inte.. För att de va kul tydligen.. Jag vet inte om X blev sur för att jag svara hans kompisar för han skrev ju inte igår fastän de va hans tur jag vill ju inte va för på, dock hade han skrivit först dom två dagarna efter vi träffats o innan skrev han med först oftast men jag vet inte är osäker nu det känns inte som vi är tsm.. Han kan inte ses ofta för fotbollen men känns inte som om han försöker ta tid o planera, han är sjukt lat o gillar inte att planera drf har ja fått gö de men ändå.. Samtidigt har han sagt att han saknar mig nu efter vi sågs,att han vill vara med mig osv men jag är så osäker jag har skrivit först två ggr i rad och vill inte vänta på att han skriver.. Han skrev även "miljoner pussar på dig"(haha) o då sa jag "det hoppas jag att jag får nästa gång" o då skrev han "ja och kanske lite annat" o då fattar ni va han menar.. Jag vill men vet inte de är rätt vill veta att vi är tsm o att han inte utnyttjar mig de är lite tidigt ändå vi har bara snackat i två månader o träffats då tre ggr, ska jag fråga då när vi ses om vi är tsm?
Han hade cup nu helgen men han har ju ändå tid att skriva tycker jag för när jag skriver svarar han ju direkt.. Jag vet inte vad jag ska göra är så osäker och känner bara att jag vill ge upp just nu! Att detta inte va rätt men jag är ju kär i honom så det kommer bli jobbigt och jag kommer gråta men är samtidigt van vid att de skiter sig och brukar inte kämpa som jag gjort nu egentligen.. Avståndet kan faktiskt funka.. En kompis e tsm med en kille som har lika långt och de funkar! Dock sportar han inte men ja va tror ni om allt detta, är det värt att fortsätta kämpa och måste veta hur de med att höra av sig ska funka, ska de va varannan som skriver, behöver man snacka varje dag och vad händer om den andra inte skriver o de går ngr dagar liksom? Ja vill snacka hela tiden men vill inte va på! Vill oxå tillägga att vi e lika gamla. Osäker tjej

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
28.04.2014
Hej Osäker tjej!
Hur ser det ut nu? Har ni pratat? Har du fått klarhet i vad ni är för varandra? Se, din fråga har varit tvungen att vänta några dagar för att här är så total rusning på frågor just nu - men på några dagar hinner ibland vadsomhelst hända. Ja ibland händer det redan halvtimmen efter och situationen är plötsligt en heeelt annan. Men vi ska svara utgående från det du skrev och så får du skriva in (gärna som kommentar på den här frågan och svaret) om något avgörande hänt eller om du fortfarande har bekymmer med att veta var ni står.
Se, det är fullt normalt i början av ett förhållande att det finns en massa frågetecken och krångligheter, ja först och främst med att veta om man verkligen är tillsammans eller inte. Men inte ens det löser alla fnurror på tråden, eftersom olika människor har olika uppfattning om vad det betyder att vara tillsammans. Alla har vi lite olika förväntningar på en pojk-/flickvän, lite olika bild av hur ett förhållande ska funka och gå till, lite olika uppfattningar om vad som är "för på" osv osv osv. Det finns alltså en massa potentiella fallgropar där i början, där allt dessutom stökas till av att man inte riktigt vågar fråga något rakt ut, bekymrar sig för hur den andra uppfattar allt man gör och säger, ifrågasätter den andras motiv och känslor och åker berg-och-dalbana i de egna känslorna (ena stunden superlycklig svävandes på moln och i nästa ögonblick uppgiven och misströstande).
Men det enda som riktigt hjälper mot det här är att prata om det. Fråga rakt ut, fastän det känns pinsamt eller man är rädd för att förstöra något. Men hur ska man kunna satsa om man inte vet om man är tillsammans? Hur ska man veta vad den andra MENAR med att vara tillsammans om man inte frågar? Typ betyder "X:s tjej" detsamma för honom som för dig - eller för hans kompisar? Inte berättar du ju heller helt av dig själv att så här och så här vill jag ha det - Tex vad gäller hur ofta ni ska ha kontakt och vems tur det är att höra av sig - och han är inte tankeläsare heller. Så nu sitter du också och undrar och är sur för att "det är hans tur" och inte vill verka för på. Så blir det om man inte kommunicerar - eller bara går som katten kring het gröt och försöker analysera och tolka. Jo, vi vet att det är svårt att ta mod till sig och fråga rakt ut, men sällan finns det någon omväg kring det och ofta resulterar bara allt analyserande och tolkande till felaktiga slutsatser och till och med missförstånd och problem. Mer än ett förhållande har kraschat för att paret inte pratade med varandra om hur de ska ha det.
Kärlek är inte gratis och just sådana här obekväma grejer som att lyfta alla kort på bordet är betalningen för kärleken. Utan att våga med den här delen av ett förhållande, så kan man inte räkna med att vinna så mycket. Så P R A T A med honom! Fråga! Så vet du. Oftast känns vetskapen som en enorm lättnad, och så kan man börja kompromissa på de områden där man har olika åsikt och förväntningar.
Hälsar ungdomsinforamtörerna Liselott och Sanna