Ex
28.10.2024
Hur vet jsg om man har kommit över sitt ex? vissa dagar känns det som att jag inte bryr mej om han men nästa vill jag ha tillbaka honom
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
31.10.2024
Hej!
När en relation tar slut kan det ibland ta lång tid innan man helt och hållet kommit över personen. Precis som du själv beskriver kan det komma dagar, till och med veckor när man inte tänker på personen alls. Man kan känna att man helt kommit över hen men så plötsligt blir man på ett eller annat sätt påmind om personen och då kan det sticka till i hjärtat på nytt. Det här kan vara otroligt tungt och frustrerande. Det kan kännas som att man aldrig kommer att komma över personen helt och hållet men tro mig, en vacker dag gör du det!
Att komma över ett ex är en process som kan och får ta tid. Man går ofta igenom olika stadier och det är inte ovanligt att man får lite “återfall” nu som då. Alltså stunder när man saknar personen jättemycket och vill ha tillbaka hen. Det kan triggas av olika saker. Ibland är det inte ens själva personen man saknar utan det är känslan man hade när man var tillsammans. Om du t.ex. kollar film en kväll kan du plötsligt känna att du gärna skulle vilja mysa med någon och då går tankarna automatiskt tillbaka till ditt ex som var den senaste personen du myste med framför en film. I det här fallet kan det kännas som att du saknar ditt ex fast det antagligen mest är den där härliga känslan som du saknar.
Det bästa du kan göra är att acceptera alla dina känslor när dom kommer. Det är helt naturligt att sakna sitt ex och man får vara ledsen och sörja så länge man behöver. När dessa saknadskänslor kommer får du gärna skriva ner allt det du tänker och känner eller ringa en vän och prata om det så att du får ut alla tankar ur ditt huvud.
Var snäll med dig själv och ge dig själv mycket kärlek och omsorg. När en relation tagit slut är det viktigt att du istället börjar behandla dig själv som ditt livs kärlek, gör saker som får dig att må bra, köp något fint till dig själv, ge dig själv belöningar och komplimanger, t.ex. genom att se dig själv i spegeln varje dag och säg något snällt till dig själv. Omge dig med vänner och familj som får dig att må bra och som du känner dig trygg och uppskattad med. Prata med människorna runt omkring dig och låt dom stöda dig i den här processen.
Du är inte ensam, du är värdefull och du duger precis som du är. Ge dig själv så mycket kärlek du bara kan, du kommer vara i en relation med dig själv för resten av ditt liv. Nu är det läge att satsa på och vårda den relationen.
Styrkekramar <3
Rosanna