Exettt
20.08.2024
Så jag och min kille gjorde slut för typ 2 månader sedan, jag kysste en annan kille på fyllan. Har ingen anledningen egentligen till varför jag gjorde det men aja. Men då hörde han det från någon och gjorde slut.
Han blockade mig på snap innan jag ens hann förklara mig.
Jag skrev dm till han på insta och förklarade hela situationen men han svarade bara med en. Tummen upp emoji…
Jag saknar honom väldigt mycket och vet inte vad jag ska göra. Jag skulle vilja prata med honom och berätta att jag saknar honom mycket.
Kan jag göra det eller har jag fuckat upp de?
Känns som om jag borde göra det ”in person” istället för över dm isåfall. Men vet inte om de bara blir weird för jag sumpade min chans JojoSiwa
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
21.08.2024
Hej!
Tack för din fråga. Vilken besvärlig situation, jag förstår att det känns jobbigt just nu.
Det är mänskligt att göra misstag. Tyvärr kan alkoholanvändning leda till att man gör saker som man annars aldrig hade gjort. När man är påverkad av alkohol är man ofta mer impulsiv och man tänker inte lika mycket på konsekvenser och vad ens handlingar kan leda till. Man lever liksom bara i stunden.
Det var ju jättesynd att din pojkvän gjorde slut innan ni hade chansen att diskutera saken. Han har såklart rätt att göra det och han har rätt att vara arg och sårad men det hade säkert varit bättre för er båda att få lätta på era hjärtan och prata om det som hände och hur ni känner kring situationen. Ett tips för framtiden är att du alltid är ärlig med dina misstag med din partner. Det är bättre att sanningen kommer direkt från dig så att ingen annan hinner före. Det gör ofta mer ont att få höra en sån sak av en utomstående person. Då är man inte bara ledsen över själva otroheten utan också det faktum att ens partner inte varit ärlig och erkänt sitt misstag. Om man känner att man inte kan lita på sin partner är det svårt att gå vidare i relationen eftersom tillit är otroligt viktigt i ett förhållande.
Det var bra att du skickade dm till honom där du försökte förklara situationen men jag förstår också att han i nuläget behöver lite distans och inte har lust att svara desto mer. Jag förstår att du vill träffas på riktigt och reda ut saken. Jag tycker absolut att du kan skicka ett meddelande där du förklarar att du saknar honom och ber honom om en chans att få förklara händelsen ur ditt perspektiv. Du kan fråga ifall han är villig att träffa dig så att ni kan prata ut om det ni känner. Även om ni inte blir tillsammans igen skulle det vara bra om ni i alla fall inte var osams längre eftersom en sån sak tar mycket energi av er båda. Även om han säger nej så får han ju i alla fall se att du fortfarande bryr dig om honom och saknar honom. Du kan även föreslå att ni rings ifall han tycker att det är allt för jobbigt att träffas.
Om han går med på att låta dig förklara händelsen ur ditt perspektiv är det viktigt att du är så ärlig som bara möjligt. Erkänn ditt misstag och försök att inte förminska det som hänt utan ta fullt ansvar för det. Fråga honom om det finns något du kan göra för att bygga upp hans förtroende för dig igen och om han är villig att ge ert förhållande en ny chans. Om han inte är redo för det kan du fråga ifall ni fortsättningsvis kan vara vänner.
Sist och slutligen är det upp till honom ifall han vill ses och om han vill ge er relation en till chans. Du har tyvärr inget annat val än att acceptera och respektera hans känslor. Om han ber dig att inte kontakta honom igen är det också tyvärr något som du bara måste acceptera. Men så länge han inte har satt någon sån gräns tycker jag absolut att du kan skicka till honom och be honom om en träff.
Låt inte den här situationen krossa dig totalt. Det är naturligt att göra misstag, speciell när man är ung och  alkoholpåverkad. Försök att istället se det här som en erfarenhet och en viktig lärdom. Kom ihåg att alkohol verkligen kan ställa till det och sätta en i helt onödiga problem som man annars inte skulle ha. Kom också ihåg att dina misstag inte är den du är. Du är fortfarande en bra och fin människa och det här är verkligen inte det värsta man kan göra i livet. Det faktum att du är ledsen över det som hänt och skickar in en fråga till oss visar ju bara att du har ett samvete och en vilja att fixa ditt misstag. Så du är helt klart en bra person! Det bästa du kan göra i nuläget är att försöka acceptera det som hänt och ta lärdom av situationen. Det är så vi växer som människor.
Kram <3
Rosanna