fast vid 505
02.01.2023
hej, jag har tyckt om en person sedan vi började 7:an och går nu i 8:an. i somras då ja trodde att jag inte tyckte om honom mera så började han prata med mig på snap och jag började gilla honom igen. sen bara slutade han och i december så bara började han igen. han gav mig typ halvt komplimanger och nu tyckte jag om honom ännu mer. men sen började min bästa vän också prata med honom (vi går alla i samma klass) och nu kanske hon också tycker om honom. jag vill komma över honom nu för jag vill inte förlora några vänner (mina 2 andra närmaste vänner tycker inte alls om honom) men jag vet inte hur. jag ser honom varje dag i skolan och han snappar med mig så det går typ inte. going back to 505????????

Ungdomsinformatör Kix svarar
05.01.2023
Hejsan!
Tack för att du skrev in. Jag kan förstå att din situation känns knepig och lite rörig – samtidigt som man inte kan göra så mycket åt sina känslor alla gånger, utan man känner ju det som man känner.
Det låter som att du och den här killen är lite on-off med varandra, men aldrig riktigt har utforskat helt vad ni ”kunde vara”. Det kan vara det är därför som ni hela tiden kommer tillbaka till att prata med varandra, för att ingen av känner att ni riktigt fått en chans att testa hur en kärleksrelation kunde bli. Ibland när en sån sak har pågått en längre tid så kan man också bli lite kär i spänningen och fantasin kring det hela (eftersom man har haft tid att drömma ganska mycket kring saken). Det blir lätt till att man börjar måla upp en drömbild av den andra – som man kanske till och med blir mera förtjust i än vad man egentligen skulle vara av den andra personen ”på riktigt”. Svårt att förklara i text, men förhoppningsvis så förstår du vad jag menar :) Det är också vanligt att man ännu mera vill ha någon som man känner att man inte riktigt lyckas få. Så det kan vara bra om du stannade upp en liten stund i dina tankar och funderade över hur mycket du på riktigt gillar den här killen för den som han är – och hur mycket av det som kommer av att det är en spännande och smickrande ”jakt” som ni håller på med.
Jag förstår att du inte vill förlora några vänner, men samtidigt så är dina relationer bara dina egna och inte någon annans ”business”, oavsett då om två av dina vänner inte tycker om honom. Men jag kan förstå att det blir konstigt ifall din bästa vän kanske också tycker om honom. Det är kanske nåt som ni borde prata om innan nåt mer händer? Bara så att ni båda vet vad den andra känner och inte? Det är alltid lättare att prata om saker om man gör det från början, innan det liksom hinner bli mera ”invecklat”. :)
Skulle jag vara du så skulle jag börja med att prata med bästisen, innan jag skulle bestämma vad jag ska göra till näst.
För ifall det visar sig att hon INTE tycker om honom så då är det ju inte så problematiskt och du slipper övertänka den biten.
Sen skulle det vara bra om du till näst fick bestämt dig för ifall du vill prova en gång att satsa på denhär killen på riktigt och se vad det kan bli så ni får det ur världen – eller om han inte riktigt verkar rätt/redo för sånt, och i så fall är det kanske bäst att börja se om det finns nån annan najs typ och släppa den här.
IFALL du vill komma över honom så behövs tid, men det hjälper också att liksom lite ha bestämt sig fastän det inte går ”sådär bara”. Ifall man vill komma över någon så kan man också behöva minska på tiden man är i kontakt med dem, exempelvis hur mycket du snappar med honom.
Lycka till, oavsett vad du bestämmer dig för att göra :)
Kram, Kix