Fast vid 505 pt 3
08.01.2025
Hej! Jag har skrivit om detta 2 gånger innan, men efter senaste gången så började vi faktiskt prata igen, och det gick bra, tills det inte gjorde det. Vi har varit on and off i perioder i typ två och ett halvt år, och jag vet inte hur detta kommer gå. Ibland pratar vi jättemycket och då faller jag oftast pånytt, men har ingen aning om vad han känner just nu. Jag har gått tillbaka till honom så många gånger att jag tappat räkningen, och det verkar aldrig sluta. Jag vill verkligen inte bryta kontakten med honom eftersom att han även varit en av mina bästa vänner de senaste två åren, men vi verkar ju inte kunna ha något endast platonic. Vad ska jag göraa?? Normal people
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
13.02.2025
Hej och tack att du skrivit in hit till oss igen <3
Jag vill börja med att beklaga att svaret på din fråga dröjt så länge. Det verkar ha skett en teknisk miss, vilket har lett till att svaret på din fråga tyvärr fallit bort. Jag ber massor om ursäkt.
Du skriver att ni varit on-off med den här killen i över två års tid nu och att ni under den här tiden även utforskat hur en relation mellan er kanske kunde se ut. Du skriver också att du inte har någon aning om vad han känner just nu, men hur är det med dina egna känslor? Vet du vad du känner just nu?
Som jag förstår det så har ni byggt upp en fin och värdefull vänskap mellan er under åren, och jag tror att ingendera av er vill gå miste om det. Jag kan bra förstå att situationen känns knepig och väcker säkert mycket tankar och funderingar i dig. Det du behöver komma fram till är ifall er vänskap är tillräckligt för dig. Eller är du kanske redo att riskera vänskapen för att ta reda på ifall ni kunde vara mera än så? På basen av det du skriver tänker jag att ni säkert känner varandra väl. Kanske det finns något sätt som du kunde få lite hum om vad han känner utan att fråga det direkt av honom?
Ibland handlar det tyvärr bara om “right person, wrong time”, alltså att man hittat rätt person men att det är fel tidpunkt. Kanske man inte ännu är redo för något seriöst, kanske man inte riktigt vet hur man ska hantera känslor av kärlek eller kanske man helt enkelt inte vill/vågar uttrycka hur man egentligen känner. Det svider mest då det inte finns en klar orsak till varför ett förhållande inte fungerar. Då är det också ofta svårare att släppa taget, svårare att släppa tanken om att kanske det denna gång kommer vara annorlunda. Nu vet jag ju inte vad som lett till att det tagit slut mellan er tidigare, men jag råder dig att lyssna på ditt hjärta och din magkänsla. Tror du att det kunde vara annorlunda mellan er denna gång? Är du redo att riskera den vänskap ni har? Ditt svar på dessa frågor borde ge dig en klarare bild av vad du ska göra till näst.
Lycka till, oavsett vad du bestämmer dig för att göra! :)
Kram, Lila