fick inte bli kär..
22.03.2014
Hej!
just nu är jag i en jobbig situation och vet inte hur jag ska ta mig ur den.
jag började snacka med en kille och i början var det inget speciellt. jag orkar inte gå igenom allting för då måste jag tänka på det och det vill jag inte..
iallafall vi har snackat ett tag nu och pratat om att träffas i sommar(har andra ärenden där han bor så då kanske vi skulle träffas(han bor 4 tim från mig)), först var det för att ha sex men nu snackar vi om att göra något. jag har skickat bilder och han med och ibland kan det vara lite tjatigt. men i mellan det kan han vara gullig och skriver först i princip varje dag. jag har sagt att jag inte tänker skicka på ett tag och kanske därför fortsätter han snacka med mig för att få fler, vet inte.. men hade han bara velat ha bilder så hade han väl dragit direkt efter han fick det första gången? har aldrig fått bekräftat vad han vill för ibland verkar han gilla mig och ibland som om han bara vill ha bilder, han snackar ju även med andra tjejer med så jag vet inte.. ibland känner jag mig speciell och ibland som vem som helst. han verkar inte vara den som har förhållande, det verkar som om han vill hålla undan känslorna för så fort det handlar om känslor så blir han konstig och byter samtalsämne. därför är jag inte heller sån fastän jag nu dumt nog blivit kär i honom, har hela tiden bestämt mig för att inte bli det men ändå så blev det så. han är min typ av kille utseendemässigt och han får mig alltid att le av det han skriver och det bara är något med honom som gör att jag gillar honom fastän jag aldrig träffat honom eller pratat med honom. jag vill ju veta vad han känner men vill inte fråga och förstöra allt för det är som en vana att vi snackar varje dag och gör vi inte det blir jag typ deprimerad och tänker att han säkert har någon annan att snacka med. så jag har börjat ta avstånd lite för jag vet inte vad jag ska göra! vi bor långt ifrån varandra och vet inte ens vad han känner! behöver hjälp fort innan känslorna blir starkare! och hur ska jag isåfall göra för att gå vidare? eller finns de något sätt att få reda om han vill något seriöst utan att behöva fråga? och vad för tecken kan man leta efter för att se om han är en player eller inte?
hjäälp

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
28.03.2014
Hej, vi har haft flera liknande frågor nu på sista tiden. Snälla kolla därför också lite i tidigare frågor och svar här i samma kategori.
Nu skriver du ju inte hur ni först fick kontakt, det kan ju vara så att jag är helt ute och cyklar nu, men... För att vara ärlig så börjar verkligen varningssignalerna blinka och sirenerna tjuta här hos oss nu. Förlåt nu men MAN SKA JU INTE SKICKA BILDER PÅ SIG SJÄLV VIA NÄTET TILL OKÄNDA MÄNNISKOR!!!!!! Du vet ju inte om han kanske är en 50 årig snuskgubbe, och fast han skulle vara en snygg och snäll 16 årig kille så vet du ju inte vad han gör med bilderna han fått av dig, du vet inte hur många som kanske redan har sett dem. Sorry nu bara men vi har sett och hört alldeles för mycket liknande historier för att tro på alla gröna skogar.
Det att han inte stack efter första bilden behöver inte alls betyda att han är ok, det kan bara vara så att han fiskar efter så många bilder som han kan få. De som han skickat av ”sig själv” behöver ju inte alls vara av honom själv, han kan ha hittat dem varifrån som helst på nätet. Snuskgubbar med kontakter brukar hjälpas åt att skapa falska profiler och byta lämpliga "alias-foton" med varandra. OM du inte 100% säkert vet att han är den han utger sig för så finns tyvärr alla dessa risker.
Sen att han byter ämne när du börjar prata om känslor kan betyda att han är en känslomässigt störd person, och en sån person ska du definitivt INTE ha att göras med. Det kan vara hur farligt som helst. Om ni bestämmer att ni ska träffas ska du inte gå med på att träffas hemma hos någon av er första gången utan helst bland folk och kanske ha en kompis med. Man vet ju aldrig...
Ååååh, nu känner jag att detta blev ett mycket negativt och skrämmande svar, det var ju nog meningen att varna dig men tillika vill jag ju inte att du ska bli ledsen och deppa ihop. Men lova nu att du inte skickar mera bilder till honom, du måste veta helt bombsäkert att han inte sätter upp dina bilder på nätet nånstans eller visar till kompisar i sin skola, eller på stan, eller kanske säljer dem till skummisar eller vad som helst. Detta är dagens stora negativa sida med alla möjligheter som kommer med dator och internet. Det är såklart alltid lättare att ta kontakt och att få en fin kontakt med andra personer när man får gömma sig bakom en skärm, men det finns så många skurkar där ute som kan vara jätteskickliga att få en att tro att de är världens trevligaste person, man luras att börja känna tillit till den här personen som kanske bara ser en som ett lättutnyttjat objekt så länge det varar. Lova nu att du är mera rädd om dig själv i fortsättningen.
För att nu ändå avsluta lite positivt, så kan det ju hända att han är helt ok och att ni träffas senare i vår och att allt kommer att kännas jätte bra. Det finns ju ändå tack och lov mest trevliga och snälla människor i världen.
Jag hoppas att vi har fel i våra misstankar, massor med kramar från ungdomsinformatörerna Sanna och Liselott
Hör av dig igen!