För ung
13.06.2022
Hej! I helg hånglade jag med en 01a själv är jag född 05. Jag hade honom på snäp redan från tidigare och han sa att han ville ses. När vi sågs sa jag till honom att jag är 05 och då blev han förvånad för han trodde jag var 18. Sen typ en dag efter slutade han svara mig på snäp, han kunde svara efter typ 15 timmar. Så jag blev lite ledsen och fundersam. Men idag skickade jag åt honom och frågade om jag har gjort något fel, han svarade nej utom han bara kände sig obekväm för att jag inte var 18. Själv tycker jag inte det var så stort problem eftersom det bara skiljer sig 4 år men han tyckte det var en big deal. Jag gillar honom verkligen och han var verkligen snäll. Men nu vet jag inte vad jag ska göra

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
14.06.2022
Hej,
Jag tycker att ni båda två har skött saken snyggt som kan vara helt ärliga mot varandra. Du för att du vågade fråga rakt ut vad som är problemet och han för att han vågade skriva att han är obekväm p.g.a. din ålder. Det är en bra sak att man kan vara helt öppen om saker - oavsett vad som händer sen.
Jag förstår vad du menar med att det "bara" är fyra år mellan er. Man hör om betydligt större åldersskillnader utan att någon egentligen tycker att det är konstigt. Men jag förstår också vad han menar med att åldersskillnaden känns stor, för just NU är 4 år ganska mycket. Det skulle ju inte alls vara samma sak om du var 20 och han 24. Men rent praktiskt så är skillnaden kanske som störst just nu. Han har redan varit myndig i två år, fått köra bil och gå på krog o.s.v. medan du ännu har två år kvar tills det blir aktuellt. I psykisk mognad kan det hända att ni är nära varandra men livet ser ofta ganska olika ut för någon som är 16 och någon som är 20.
Jag förstår att du önskar att det skulle utvecklas till någonting mera. Och det kan ju hända att det gör det bara du ger det lite tid. Kanske han själv märker då han har fått tänka efter lite att det faktiskt inte spelar så stor roll och att han tycker att du är så intressant att åldersskillnaden inte har någon betydelse. Men detta måste i så fall komma från honom själv. Det finns inte så mycket annat du kan göra än att respektera hans beslut, för man kan inte tvinga någon till en relation som inte vill det.
Försök att slappna av och låta tiden visa vad som händer. Sannolikheten är ju stor att ni stöter på varandra igen och då får du försöka visa honom vad han går miste om :)
Kram,
Tessi