Förändring
26.02.2022
Hej! min flickvän som är 16 år. själv är jag 14. Hon har börjat att förändra sig och blivit helt tyst och konstig sen hon började hänga med en kille som är nåt år äldre, det var okej för mig för jag vet att de bara är vänner men varför blev hon så tyst och konstig och började förändra sitt utseende efter att hon började umgås med honom, hon har också sovit över med honom men jag litar på henne. -

Ungdomsinformatör Kix svarar
03.03.2022
Hejsan!
Tack för din fråga. Jag kan förstå om det gör dig orolig och kanske även lite osäker när din flickvän plötsligt beter sig annorlunda än vanligt, och också ändrat sitt utseende.
Du ska lyssna på din intuition om saken, och sen försöka kommunicera med henne om det. Jag tycker du borde berätta för henne ärligt hur du upplever situationen och fråga rakt ut vad det beror på (helst utan att låta anklagande, så hon inte "låser sig"). Helst när ni är face to face, och inte i text. Ibland kan det vara att människor nog vill berätta om saker som pågår i deras huvud, men inte vet hur eller när de ska göra det, så då kan det vara bra att någon rakt på sak tar det till tals. Det ger den andra en chans att berätta.
Det att hon blivit tyst och konstig så tyder ju nog tyvärr på att något antagligen inte riktigt är som det ska vara just nu. Jag menar inte att hon nödvändigtvis skulle ha nån grej med den här killen, men jag tror ändå att ni behöver ta ett snack om vad det är som gör att hon plötsligt beter sig så annorlunda sen hon börjat hänga med honom – om inte annat så för att DU förtjänar att få raka klara svar och INTE behöver gå runt och fundera och undra. För det att undra och känna sig osäker över vad som händer så blir jättetungt i längden, och så ska det inte behöva vara. Ett bra förhållande bygger på god kommunikation.
Om du vill kunde du också fråga om du någon gång får komma med när hon är med den här killen, kanske klarnar dina frågor när du ser hurudan han är. Och IFALL hon inte vill att du ska träffa honom så skulle jag se det som en "röd flagg" (alltså en oroväckande signal om att något inte är som det ska vara med honom/dem), för varför skulle du annars inte få träffa honom.
Hoppas det reder upp sig snart, skriv in igen om du behöver!
Kram, Kix