Förlovning
25.09.2022
Hej! I november ska jag och min flickvän resa till Grekland och jag tänker fria där. Det ska vara en total överraskning, men det jag oroar mig över är att blir det problem när jag har ringarna i handbaggaget? För jag tänker inte ha dem i resväskan ifall den tappas bort.
Hur kan jag göra för att inte förstöra överraskningen ifall mitt handbaggage genomsökes etc?
Ska jag skriva en lapp åt den eventuella kontrollanten och vädja honom att vara diskret? Jag har funderat på att paketera in den på ett sätt att lådan ser rundare ut än den är så det inte är lika uppenbart, så om kontrollanten plockar ut paketet kan jag bara säga att hon ska titta bort för att det är en present eller nåt, eller är det för uppenbart för henne tror ni?
Vad tror ni skulle vara bäst, eller är det ens någon risk att det blir problem? Vill bara inte förstöra överraskningen.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
31.10.2022
Hej,
Förlåt att du har fått vänta så länge på ett svar. Jag hade hoppats på att svar från någon som jobbar på ett flygfält/flygplan som kunde ge ett mer exakt svar men det har inte lyckats.
Jag tror att det är helt okej att du har ringarna i handbagaget. Det är ju i sig inte alls ovanligt att man har smycken med sig i handbagaget så om du har ringarna tillsammans med nå andra smycken i en liten påse eller sidoficka så tror jag inte att det skulle bli några problem, och din partner skulle sannolikt inte fundera mer över saken. Då är nog själva asken för ringarna mer uppseendeväckande att ha i sitt handbagare än vad själva ringarna är. Men du kan ju lägga asken i bagaget och sedan då ni har kommit fram till ert resemål så lägger du in ringarna i sin riktiga ask igen om du vill ha dem där då du ställer frågan.
Lycka till!
Tessi