Förlovningsring och vigselring
11.01.2025
Hej! Jag och min kille går i tankarna att förlova oss till sommaren och i framtiden gifta oss. Har börjat fundera på ringar men kom då på en fråga som jag ännu inte fått svar på . När man sen gifter sig skall förlovningsringen vara innerst eller kommer den utanpå vigselringen? Jaaag
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
16.01.2025
Hej!
Vad roligt, grattis i förskott till er!
Det finns olika svar på din fråga. Vanligast är att den ringen som kommer först sitter längst in på fingret. Alltså förlovningsringen först och sedan vigselringen där på. Men andra källor menar att vigselringen ska sitta närmast hjärtat och alltså därför vara längt in på fingret.
Slutsatsen vi kan dra här är alltså att det inte spelar någon större roll, det är du som måste ta det beslutet enligt vad du själv tycker och tänker. Det är trots allt ditt finger och dina ringar, du behöver inte anpassa dig till någon annans förväntningar eller traditioner. Du är fri att välja det alternativet som du tycker att är mest praktiskt och som du anser att ser bäst ut på din hand.
Om du har svårt att bestämma dig kan du fråga andra gifta personer hur dom har gjort och vad dom tycker och tänker om saken. Men i slutändan är det ditt beslut.
Kram <3
Rosanna