Första steget i en relation
07.03.2022
Jag o en tjej har dejtat ett tag (ca 2 månader) o setts många gånger, vi gillar att cuddla o kramas med varandra, men mer än så har inte ännu hänt. Jag har kysst henne på kinden några gånger men hon har sagt att hon är för feg för att kyssa mig tillbaka.
Vi trivs otroligt bra ihop men det känns som att vårt dejtande inte går framåt. Ska jag tala om det med henne eller vänta på att hon (kanske) blir redo för att kyssas i framtiden?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
08.03.2022
Hej,
Och grattis till att du har träffat någon du tycker om. Jag förstår att du kan känna dig lite otålig och vill att det skall gå framåt lite, men på samma gång är det viktigt att man respekterar att man kan ha helt olika bild av vad det innebär. Jag tycker att det låter jättefint att du ändå förstår att inte tjata eller pressa - utan att du ger utrymme.
Därför tycker jag att det bästa skulle vara om ni två kunde tala om det. Det behöver inte vara så dramatiskt och det kan hända att det räcker med att du tar ett respektfullt första steg. T.ex. att nästa gång ni är nära varandra så frågar du helt enkelt "får jag kyssa dig", eller säger "jag skulle vilja kyssa dig, får jag göra det?". Om du då skulle få ett "Nej" till svar så har du möjlighet att fråga vad det beror på. "Jag vill inte pressa dig, men jag undrar ändå vad det beror på?". Kanske är det helt enkelt så att din partner väntar på att du skall ta första steget p.g.a. sin egen blyghet, eller på att allt detta är helt nytt och att det trots allt kan vara ett stort steg att släppa någon så nära inpå.
Försök samtidigt att njuta av tiden ni har tillsammans nu, och av att lära känna varandra. Jag tror att det kommer att finnas all tid i världen för intimitet bara man ger det tid och utrymme.
Många kramar
Tessi