Forts. Shy
13.05.2015
Hejsan! Och tack för ert råd! Jag gjorde som ni sa att jag skulle göra, ta kontakt med honom. Han svarade nog och jag frågade ganska mycket och chattade bara sådär annars. Varje gång ja fråga nåt så fråga han typ samma sak åt mej o lade alltid glada smileysar. Så han var nog intresserad av mig. Men sen nå dar efter så känns det som att det bara är jag som börjar med att chatta med honom. Första dan så börja han också med en konversation efter att den jag hade börjat med slutade. Men nu så är det som att jag bara skickar hela tiden. Kan jag ha "skrämt" elr varit lite väl "påträngande"? Han svarar nog på varje meddelande jag skickar och frågar tillbaka. Men jag frågar inte heller så mycket mer om honom (vet int va ja sko fråga) Fluttershy

Ungdomsinformatören Liselott svarar
Socionomstuderande praktikanten Sofia svarar
15.05.2015
Hej igen fluttershy!
Vad bra att du tog mod till dig och följde Sannas råd att chatta med honom! Super! Se, redan nu har du en relation med en person som du inte kände förr, så oavsett är ditt liv lite rikare nu. Också för att du kan konstatera att mod lönar sig, och det är en livsläxa man har nytta av miljoner gånger under livet. Nästa gång du ska våga något behöver du inte vara lika rädd :)
Hm... Det är stört omöjligt att veta vad det är han menar eller inte menar, vad han vill eller inte vill, hur intresserad han är på en skala 1-100. Det finns bara två sätt att ta reda på det: 1) Tiden. 2) Att fråga rakt ut.
1) Med tiden så visare det sig nog vad han vill. Troligen. Fast risken finns ju att det hela rinner ut i sanden om det inte "händer" något snart. Se, när man är intresserad av någon, så tenderar man att ganska lätt reagera starkt på minsta lilla tecken, till och med på inbillade sådana. Du märker säkert själv hur otroligt mycket du försöker analysera hans beteende hela tiden - och då är det superlätt att tolka in någonting i ingenting också. Men om man aldrig får klara och tydliga tecken på huruvida den andra är intresserad eller ej, så kanske det hela alltså rinner ut i sanden. Sådant som "om hen inte skriver först en gång så skriver inte jag först nästa gång heller" och så väntar man, vilket den andra kanske tolkar som ointresse, och så sitter båda på varsitt håll och tror att den andra tappat intresset.
Alternativt tar han mod till sig och gör något konkret, tex vågar fråga om ni ska träffas eller frågar vad du riktigt tycker om honom. MEN, det är ju inte säkert att han vågar det. När det kommer till kritan kanske han är lika blyg som du. Eller känner att ni stampar på stället och vet inte hur han ska våga ta nästa steg? Men som sagt, om aldrig något till steg tas så kanske det aldrig blir något av ert förhållande. Vilket leder oss till
2) att du frågar "Hördu vad vill du riktigt med mig? Menar du något med att chatta med mig?" Egentligen: Har du några känslor för mig. Beroende på vad svaret blir, så får ni fortsätta åt det hållet då. Sist och slutligen fungerar ju det mesta i livet så att man inte kan gå vidare utan klara besked. Och att sitta i ovetskap tar mycket tid och energi som man kunde ha använt på att leva livet ;)
Och så finns ju såklart också alltid den lilla möjligheten att han är alldeles nöjd med allt så som det är nu. Han kanske inte vill ha något mer än en tjej att chatta med? Han kanske inte alls är ute efter kärlek? Han kanske inte menar något mer med det han skriver än det han faktiskt skriver, ordagrant bokstav för bokstav. Bara för att du kanske önskar att han ska vara intresserad på DET sättet, kanske hoppas att det ska bli kärlek mellan er, så är det inte sagt att han gör det. Det betyder inte att han är en player att han chattar med en tjej - eller många, eller verkar umgås med många. Playerstämpeln är det oftast missbelåtna tjejer som lägger på killar, inte så mycket för vad han gjort som vad de trodde/ville/tyckte att han borde ha gjort. Skulle han faktiskt flirta med dig med baktanken att få dig att bli kär i honom eller göra något sexuellt med/för honom, ja då är han en "player" enligt vad som allmänt menas med termen. Men killar kan ju också vara kompis med tjejer, kanske till och med skojflirta lite - lika mycket som tjejer kan göra det med killar.
Så ta och samla mod till dig och fråga om ni är bara chattkompisar eller något mer. Eller om han vill träffas. Vad han än menar med olika saker han gör (hemliga rutan) så blir du inte klokare av att gissa, men förhoppningsvis av att fråga.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott och praktikanten Sofia