Förvirrad
22.06.2014
Hej!
Nu är det såhär att jag har en killkompis och vi är bra kompisar och så. När han ser mig så kommer han fram till mig, börjar prata och ler när han ser mig. Ibland så händer det att våra blickar möts på avstånd, dröjer kvar med blicken, ler och tittar på mig tills jag är framme vid honom. Han lyssnar även intresserat, tittar mig hela tiden i ögonen och ställer sig mittemot mig när jag talar. Och jag har ibland märkt att när jag har varit i närheten av honom så har han tittat upp och lett mot mig. Han har ibland sökt ögonkontakt med mig, tittat på mig och lett några sekunder och han gav en gång en komplimang åt mig.Han har sagt att han bara vill vara kompis men jag undrar verkar han intresserad eller har jag misstolkat med att han bara vill vara en vänlig kompis? Tjejen

Ungdomsinformatören Liselott svarar
Praktikant vid Decibel Angelica svarar
26.06.2014
Hej du!
Nå, det vi åtminstone kan läsa ut av det här är att du har hittat en jättefin kompis! Någon som bryr sig om dig och verkligen SER dig hela tiden, och vad är nu finare än det?
För det är ju förstås ganska omöjligt för oss att svara på om han verkligen ÄR intresserad av dig eller inte. ;) Nog tyder ju det du skriver på att han tycker om dig åtminstone, men det kan förstås också bara vara en del av hans personlighet. Han KAN nog helt enkelt bara vara så snäll och vänlig att han bara behandlar sina vänner på det sätt som du beskriver. Såna killar finns :)
Det viktigaste i din fråga är ändå om du är intresserad av honom? Skulle du vilja ha honom som mer än bara kompis?
För alltså, om man ser objektivt på din fråga, så visar han ju nog typiska tecken på att vara intresserad av dig. Åtminstone verkar han tycka jättemycket om dig. Men sen kommer vi till den knepiga grejen att om du är kär i honom så kaaaan det hända att du läser in saker i hans beteende som inte finns där. Bara för att du önskar så mycket att ni nån gång skulle utvecklas till mer än vänner. Vi menar inte att låta hårda nu, men vi tror (eller nej, vet) att många av oss har varit i den situationen... Man önskar så mycket att den andra personen ska tycka om en att varje blick, varje leende och varje samtal etsar sig fast i minnet och blir jättebetydelsefulla. Även om det i själva verket är så att den andra bara vill vara snäll – och en kompis helt enkelt.
Men om vi nu utgår från att du också är intresserad av honom så ta kontakt!! Umgås med honom! Även om han säger att han bara vill vara kompis med dig så är det fuuullt möjligt att det utvecklas till något mer ändå. Och ifall det är så att han tycker om dig så säger han kanske att han bara vill vara vän med dig för att han är lite blyg eller för att han inte är riktigt säker på vad han känner och vill.
Och det enda sättet att ta reda på det är ju bara att umgås mera! Var mer med honom och se vart det leder :) Fråga tex honom om ni kan umgås på tumis nån gång, bara så där ”casual”, inte en dejt eller så (om du inte vill själv förstås).
Lycka till-kraaaaaaam!!
hälsar ungdomsinformatören Liselott och storasyster/sommarjobbare Angelica