Fråga chans
12.06.2025
Hur ska jag fråga av mitt crush om hon vill bli min flickvän? Vi är på god väg men vågar inte ta steget längre. Hjälp mig fråga chans
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
13.06.2025
Hej!
Tack för din fråga. Vad roligt att ni är på god väg. På basen av det du berättar gissar jag att det knappast kommer vara något problem att fråga chans även om jag förstår att det känns nervöst att ta det steget.
Jag tror det bästa sättet är att sätta sig ner och tillsammans diskutera er nuvarande relation. Du kan börja med att fråga henne vad hon tänker om tiden ni spenderat tillsammans. Hur allting har känts för henne och vad hon tänker om dig och er framtid tillsammans. Efter det får du även berätta vad du tänker och känner. Sedan kan du fråga henne ifall hon ser fram emot att fortsätta spendera tid med dig och om hon vill att ni ska fortsätta lära känna varandra bättre. Vad har varit det bästa med er relation hittills? Vad ser ni fram emot att göra tillsammans?
Kom ihåg att berätta vad du känner för henne och fråga vad hon känner för dig. När det känns tryggt och bekvämt kan du fråga ifall hon skulle känna för att ta nästa steg i er relation. Du kan förklara varför du gärna vill ta det här steget och uttryck tydligt vad du gillar med just henne och varför hon är så speciell för dig.
Det värsta som kan hända är att hon inte är redo för något seriöst i nuläget och det är också helt okej. Då får du istället försäkra henne om att hon är trygg och att ni kan vänta med att ta det steget (ifall du är okej med att vänta alltså).
Jag tror nog att det här kommer gå bra men oavsett hur det går kan det leda till viktiga diskussioner som kan stärka er relation, ert förtroende och band till varandra.
Hoppas det här var till någon hjälp. Lycka till och njut av sommaren!
Kram <3
Rosanna