Frågor om relation
30.01.2022
Hej! Det är en sak jag tycker är jättejobbig… jag och min pojkvän har varit tillsammans i 2 år och vi älskar varandra och har det bra (vi har bråkat väldigt mycket genom vårt förhållande, men nu just är det bra). Jag tycker nog att han är snygg, men av någon anledning så tror jag inte att jag tänder på honom. I dagens läge ät jag inte så kåt av mig, men jag kan nog ha perioder där jag är mer kåt och att det är jag som tar initiativet till sex. Men är det normalt att man inte blir tänd på sin egen pojkvän? Jag vet inte heller om jag bara är allmänt okåt eller om det är honom jag inte blir kåt av, eftersom han är det enda jag varit med.
Jag tycker det är väldigt jobbigt eftersom jag såklart vill vara det.
En annan grej är att jag tycker nästan allting han gör är irriterande, t.ex. sättet han äter. Det tycker jag också är jättejobbigt, för borde man inte älska allting ens partner gör och vara jätte kär? Jag vill ju jättegärna vara med honom och vi trivs tillsammans men är det normalt att tänka såhär?
Hur kan jag ändra mina tankesätt? :(
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
03.02.2022
Hej,
Det du beskriver är väldigt vanligt! Man är inte nykär hela tiden, föralltid. Man går heller inte runt och är kåt på sin partner hela tiden, alltid. Det går i vågor! Livet händer hela tiden, dagarna rullar på och ibland lever man i ett såkallat ekorrhjul. Och det är okej!
Trots att du just nu inte känner dig super förälskad eller super kåt, kanske du en annan dag gör det. Som du beskriver, ibland är du kåt, ibland inte! Och vet du, du är fullkomligt normal! Så funkar vi alla!
Och nej, man behöver verkligen inte älska allt med sin partner. Och det handlar inte om att du inte skulle älska honom. Du behöver inte tycka att det är charmigt att han smaskar när han äter!
Parförhållanden har sina uppåt dagar och sina neråt dagar. Alla parförhållanden har det! Så även ert!
Kanske lite tid tillsammans, en dejt eller nåt annat roligt skulle pigga upp er och ert förhållande? Och ofta löser sig det mesta med att man pratar med varandra. För oftast så gör vi inte det, pratar alltså. Vi bara går runt och tänker att allt ska lösa sig. Det gör det väl oftast, men många gånger behöver man faktiskt prata! Nu menar jag inte att du ska berätta för honom hur mycket du stör dig på olika saker, för det kommer förmodligen göra honom väldigt ledsen! Men ni kunde exempelvis prata om hur ni kunde uppmärksamma varandra bättre, se varandra, lyssna på varandra och kanske planera in lite roliga saker tillsammans. Alla behöver vi ha roligt och komma ut lite, speciellt i dessa tider!
Jag kan lugna dig med att du inte behöver ändra sitt tankesätt! Dina tankar är bara tankar! De finns där, men försök att inte lägga så mycket energi på dem eller få dåligt samvete av dem. För de är bara tankar! Och så länge de är bara tankar så skadar de ingen!
Kram!
Malin