funderingar
01.12.2014
Hej!
Jag hade sex med min pojkvän dagen då jag har beräknat att jag skulle ha ägglossning. Vi använde kondom och han kom aldrig i mig. Då är det väl inte så stor chans att jag blir gravid eller?
Borde man undvika att ha sex då man har ägglossning om man inte vill bli gravid?
Ibland så tappar min pojkvän ståndet då vi har sex. Vad kan det bero på? Han mår så otroligt dåligt på grund av detta och jag vet inte hur jag ska hjälpa honom. elaisa

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
04.12.2014
Hej.
Bara ni använder kondom och den sitter på under hela samlaget så är risken väldigt liten att du skulle bli gravid. Rätt använd ger kondomen ju ett nästan 100%igt skydd, och i många av de fall man hör om där flickan har blivit gravid trots att de använt kondom så ligger nog problemet oftare hos användaren än hos kondomen. Det är ju lite lättare att säga att kondomen sprack än att medge att man inte alls använde någon.
Jag tycker inte att man behöver undvika att ha sex under ägglossningen, men man skall förstås se till att skydda sig så att inte resten av månaden går åt till att oroa sig över att man har blivit gravid.
Att din pojkvän mister ståndet då ni har sex kan bero på många saker, men det mest troliga är kanske att han blir rädd och nervös över att han inte skall hållas hård - och då blir han så stressad så att han därför tappar ståndet. För killar är dethär givetvis jättegenant och känsligt, och det absolut värsta en tjej kan göra är att gnälla och skuldbelägga honom. Jag tror att det kunde minska pressen på honom om du helt enkelt konstaterade att det inte gör någonting och att ni kan ligga kvar och mysa eller hångla i allafall. I bästa fall hittar han då pånytt upphetsningen och slutar stressa så mycket. Men att en kille inte hålls hård kan ju bero på många saker, men det är mer sannolikt att det beror på t.ex. stress än på något fysiskt fel i hans ålder.
Det du inte heller skall göra, men flickor tyvärr ofta gör - är att skuldbelägga dig själv. Det har antagligen ingenting att göra med dig eller att du skulle göra någonting fel. Försök att visa honom att han har ditt stöd och att det faktiskt inte är hela världen fast inte alla gånger man har sex resulterar i fyrverkerier - det kommer fler gånger.
Ta hand om varann!
Tessi