fundersam
21.04.2014
Kan man hångla med någon som har ätit något som man själv är riktigt allergisk för?
Och kan man suga av någon som har ätit något man är allergisk för?
e.n

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
28.04.2014
Hej e.n!
Det här var en väldigt svår fråga, för det beror så mycket på HUR allergisk man är. Se, det finns tex bebisar som inte kan dricka sin mammas mjölk för att mamma ätit en tugga tex ägg eller glass och babyn är ägg- eller mjölkallergiker. Genom modersmjölken får de alltså de ämnen de är allergiska för och så reagerar hela ungen med tex jättebesvärliga utslag över halva kroppen. Men om man tänker på hur mycket vätska saliv eller sperma är jämfört med hhur mycket en baby ammar (tex 3 dl - en halvliter per gång), så handlar det nog om promillespromille av ämnet som man får i sig. Visst är det skillnad på saliv via kyss och sperma via oralsex, eftersom tex killen man hånglar med kan ha jordgubbskött eller bitar av nötter mellan tänderna och är man superallergisk mot jordgubbar eller nötter kanske man då får symptom. Det är till och med troligt för de som verkligen är superallergiska och typ får andnöd av minsta lilla nötbit. Men sperman har ju producerats av kroppen och visserligen kan sperma få lite lukt och färg av det man ätit (tex broccoli eller kaffe), men det är nog minimalt. Och en sats sperma är typ 1-2 teskedar.
Så är man väääldigt känslig kanske man ska berätta det för killen man tänkte hångla med först, åtminstone så att han inte ska bli chockad när man plötsligt svullnar i läpparna eller får svårt att andas. Kanske be honom äta allt annat än det eller till och med tvätta tänderna före. Men annars behöver man nog knappast vara orolig. Vi har aldrig i hela våra liv hört talas om allergiska reaktioner på grund av kyssar, men vem vet.
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna