gillar han mig?
15.06.2014
Hej!
Nu är det så här att jag är vääldigt intresserad av en kille som är lika gammal som jag.
Det började med att vi följde varandra på instagram, han brukar gilla alla bilder på mig och vice versa. Sen skickade han vänförfrågan åt mig på facebook, och gillade även min profilbild när jag satte en ny. Vi går i samma skola och var på konfirmationsläger tillsammans, där tyckte jag att våra blickar möttes flera gånger. Vi har knappt talat med varandra men nyligen har jag addat honom på snapchat och ikväll vågade jag skicka en snap åt honom. Han öppnade den men har inte svarat, och nu skäms jag helt otroligt mycket, är nedstämd och känner mig bara pinsam. Hur ska jag kunna veta vad han tycker, jag vill ju inte vara "på" för mycket! A

Ungdomsinformatören Liselott svarar
Praktikant vid Decibel Angelica svarar
19.06.2014
Hej A!
Voooj, vi sitter här och ler igenkännande nu. Så otroligt härligt med kärlek! Men nog vet vi ju också att det är mycket osäkerhet inblandat i förälskelse. För det första är man kanske lite rädd för sina egna känslor: hur mycket kan man egentligen känna för en annan människa? Och hur ska man klara av att inte låta känslorna växa en över huvudet? Det finns ju lite komiska citat om att "hjärnan slutar fungera när man blir kär", och åtminstone känns det ju så när Han eller Hon är allt som snurrar i huvudet. Och huuur ska man kunna veta om Han känner samma sak? Tänk om det slutar med besvikelse? Tänk om, tänk om, tänk om... Men tänk om det lyckas?!
Vi kan förstås inte svara på om han gillar dig eller inte. Det kan bara han. Men visst låter det positivt utgående från det du skriver ;) Hur är det nu? Kanske ni har kommit ännu mer i kontakt med varandra nu? Ibland går det ju så väldigt snabbt att man knappt hinner med själv ens. Det kan ju vara så att den kvällen du skickade på snapchat så hade han bara inte tid att svara, eller så slog det inte ens honom att han ”borde”. Han kanske bara blev glad över att få en bild av dig och visste inte riktigt hur han skulle svara på den. Det är inget du ska skämmas över gumman!!! Du var modig som tog kontakt med honom och nu är ju bollen på hans spelplan så att säga. Det var riktigt rätt sak av dig att göra, att liksom visa för honom ännu mer att du finns och är intresserad.
Nuuu hör du ska du absolut ta mer kontakt med honom. Låt inte osäkerheten hålla dig från att försöka!! Du tycker ju om honom och vill lära känna honom bättre, eller hur? Så skriv något åt honom, ställ nån fråga, berätta om nåt du kom att tänka på, vad som helst! Förhoppningsvis kommer samtalet att börja flyta på hur bra som helst och då kan ni lära känna varandra lite bättre. Kom ändå ihåg att även om han svarar kortfattat eller inte skriver lika mycket som du så betyder det inte att han inte tycker om dig. Vi skriver och kommunicerar ju alla på olika sätt.
Och hej, tänk om ni skulle börja prata med varandra irl? Börja enkelt: säg hej åt honom när ni råkas. Det är helt okej om du känner dig blyg eller om han gör det, det är ofta så i början. Det viktiga är ändå att ni lär känna varandra bättre, visst?
Ta det lugnt nu och försök att inte överanalysera det som händer. Go with the flow! Vi tjejer tänker så ofta för mycket och förstorar upp saker heeelt i onödan. Försök att tänka så här: nu gör du det du kan för att lära känna honom och sen ser du vad som händer. Det kan hända att ni klickar direkt eller så inser du att han inte var något för dig ändå. Huvudsaken är att ni kommer i kontakt med varandra :)
Stoooooort lycka till, vi tänker på dej/er och håller alla tummar och tår!
hälsar ungdomsinformatören Liselott och storasyster/sommarjobbare Angelica