Gillar han mig?
06.02.2022
Hej jag är en tjej som gillar en kille i min klass, jag har gillar honom ganska länge nu och för snart 2 veckor sen så ”fångade” jag honom kolla på mig i klassrummet och sen efter det har jag fått ögonkontakt ganska mycket med honom och förra veckan så var vi i samma korridor för att ja vi skulle ju ha samma pass men han var på andra sidan för att hans kompisar var där så han kollande enda därifrån på mig så jag fick ögonkontakt med honom men jag vet inte om han gillar mig för att varför skulle en populär kille gilla mig?!

Ungdomsinformatör Kix svarar
10.02.2022
Hejsan!
Tack för din fråga. Ojj vad spännande! Det är kul och pirrigt när man har en förälskelse, men kan också samtidigt kännas ganska osäkert när man inte vet vad den andra tycker.
Det att någon tittar på en på det sätt som du beskriver brukar nog ofta betyda att den andra har i alla fall någon nivå av intresse för en. Och det är nog inte alls något omöjligt att han har fått upp ögonen för dig fastän han är populär, man blir ju intresserad av någon på grund av VEM de är och inte hur populära de är.
Skulle jag vara du så skulle jag försöka utforska det här lite mera för att se om det finns något där. Exempelvis prova le åt honom när ni får ögonkontakt. Ifall han ler tillbaka eller slår ner blicken och rodnar/blygnar så kan det vara tecken. Du kan också börja säga hej till honom (och om du vågar så säg hej och hans namn) eller le åt honom ifall ni går förbi varandra i korridoren eller på skolgården. Det här är sätt att lite mera aktivt visa att man är intresserad.
Ifall denna ”ögonkontaktslek” fortsätter eller han på annat vis visar positivt intresse för dig så kan du kanske prova adda honom på insta eller snapchat, ifall han använder social media, och skicka något åt honom där för att få igång en konversation..? Det behöver inte vara nåt avancerat man skriver, typ bara fråga vad den andra gör, hur läget är, eller vad som sker i helgen. Sen kan man ta konversationen vidare därifrån och försöka pejla av om den andra verkar intresserad av att skicka med en eller inte.
Det skulle ju vara kul om ni hamnade på samma ställe i något skede utanför skoltid. Ifall du vet om han brukar hänga på nåt visst ställe i din kommun, så kanske du kunde få ditt gäng att fara och hänga på samma ställe. Exempelvis :)
Det kan vara bekvämare att lära känna någon ”på riktigt” utanför alla distraktioner i skolan.
Lycka till!
Kram, Kix