Gillar han mig? fortsättning
16.02.2022
Hej igen, tack för tipsen! Jag vet fortfarande int om han gillar mig, ibland har han dagar när han visar inga tecken alls och ibland har han dagar så det verkligen känns som att han gillar mig. På slutet på ett pass så var jag med min kompis och lade på oss våra skor och han stod ensam där och lade på sig sina skor och han stirrade mig i ögonen så jag fick ögonkontakt flera gånger på en kort stund, och en annan gång när jag stod nära matsalen så var jag där med mina vänner och han stod vid ett bord med sina kompisar och jag ”fångade” honom kolla på mig flera gånger, men många säger åt mig att ” det betyder inte bara för att han kollar lite på dig att han tycker om dig” men såhär kände jag för typ ett år sen när jag hade crush på en annan och då gillade han mig men sen hörde jag att han var en player så det blev inget men såhär kände ja då exakt men jag vet verkligen inte och jag vågar inte skriva, fråga eller nått sånt för jag är ganska blyg men har ni någon idé hur jag skulle kunna lista ut om han gillar mig? Och en annan sak som ja märkt är att han alltid lägger sin jacka och hans skor bredvid mina och när vi ska gå till klassrummet så går han alltid bakom mig känns som att han ibland försöker vara nära mig. Men jag vet inte, kanske jag bara inbillar mig!

Ungdomsinformatör Kix svarar
22.02.2022
Hej hej, tack för följdfrågan :)
Hmm, jo sånt här kan vara svårt att veta. Men jag tror att man nog ska försöka lyssna till sin intuition i situationer som dessa! Ifall du har märkt att hans beteende gentemot dig har ändrat, så har det säkert det. Det märker du bäst själv. MEN däremot VARFÖR det har ändrat så kan ju vara svårare att veta...
Om jag ska vara ärligt så tycker jag att det låter lite som att dina kompisar kanske är lite svartsjuka på att du mitt i allt får uppmärksamhet av denhär populära killen eftersom de säger sådär..? De vet ju varken mera eller än mindre än dig om varför han tittar på dig såhär mycket. Visst, det behöver inte betyda att han är typ dödskär i dig – men någon typ av ökat intresse för dig verkar han absolut ha, annars skulle väl inte hans beteende ha ändrats så här.
Förstår att det kan kännas läskigt att öka kontakten när man är blyg. Men jag vill passa på att säga att även fast man inte är blyg så kan det också kännas jätteläskigt att ta kontakt med någon man är förtjust i. Med det så vill jag säga att ifall han är intresserad av dig så kan det här vara hans sätt att försöka ta mera kontakt, men att han också blir blyg och inte riktigt vet hur han ska vara, fast han inte är lika blyg annars. Jag kan ta mig själv som exempel här, jag är en väldigt utåtriktad och "socialt begåvad" person annars men så fort jag ska försöka närma mig en person jag är intresserad av så står det totalt stilla i mitt huvud och det slutar med att jag bara säger nåt awkward som typ "ööööh gillar du... bröd?" eller så går jag bara iväg och ångrar det sen xD
Fundera, vad är det minsta steget till ökad kontakt som du skulle våga ta? Är det typ att gå förbi där han står och säga ”hej” högt åt honom? Det finns en viss risk att det här rinner ut i sanden ifall ingen av er vågar ta nästa steg.
Eftersom du skrev om när ni går in i klassrummet tillsammans så tolkar jag det som att ni går i samma klass, eller åtminstone har någon timme som ni går samtidigt. Skulle det månne vara ett diskret sätt att få mera kontakt med honom att skicka och fråga typ ”hej, fick vi någon läxa över helgen, jag skrev inte upp nåt och blev osäker”. Då behöver du inte avslöja att du är förtjust i honom, eftersom det är en neutral sak att fråga. Men då skulle ni också få en första inkörsport till att prata mera, så han kanske kunde ställa någon fråga till dig tillbaka...
Lycka till!
Kram, Kix
P.S, om du skrollar ner lite så hittar du att du har fått en bra kommentar också på din fråga! :)