Gillar min kompis bror
01.12.2021
Hej decibel.
Jag gillar min kompis lillebror och jag vet inte vad jag ska göra. Han är nått år yngre än mig och jag får dåligt att vara till min kompis. Förrädaren

Ungdomsinformatör Kix svarar
07.12.2021
Hejsan!
Tack för din fråga.
För det första vill jag påminna om att du själv inte kan något åt dina känslor, vem du tycker om och inte, så försök att inte ”ha dåligt att vara” för saken. Du kan ju liksom inte hjälpa det.
MEN en sak som jag också tycker att det är viktigt att komma ihåg är att känslan du har för din kompis lillebror ju är en POSITIV sådan. Alltså att kärlek är ju en FIN känsla att ha för någon. Du lade ”förrädaren” som signatur, men nog vore det ju värre om du exempelvis hatade din kompis lillebror..? :)
Jag tror ärligt talat inte du behöver göra så mycket åt den här situationen, annat än att försöka acceptera att det är så här just nu. Du behöver inte berätta åt din kompis att du gillar brorsan, om du inte vill berätta. I nuläget så det ju trots allt ”bara” känslor och inte nåt som har hänt (som jag förstod din fråga iaf). Men sen ifall dina känslor inte går om, och det visar sig att ditt kärleksintresse verkar gilla dig med, jaa då behöver du nog kanske prata med din kompis om det så hen inte känner att du lämnar hen utanför. Och det är ju inte alls säkert att din kompis reagerar negativt på det, kanske tycker hen det mest är kul, det går ju inte riktigt att veta på förhand. Men som sagt, ännu behöver du inte berätta nåt om du inte vill. Du kan avvakta och se vad som händer med känslorna, om de går om med tiden eller blir ”nåt mera”.
Ha det bra!
Kram, Kix