Göra slut?
17.10.2024
Hej, jag har tänkt på att göra slut med min partner de senaste dagarna. Vi har varit tillsammans i över två år nu och jag älskar verkligen den här personen men vissa saker hen gör är jag inte okej med. Det är kanske bara ”småsaker” men det sårar mig ändå. Hen ger min knappt komplimanger och väldigt lite uppmärksamhet, till och med när vi ses.Man kan ju inte kräva att sin partner ska vara perfekt eller ändra på sig själv så jag vet inte riktigt hur jag ens skulle ta upp detta till diskussion.
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
22.10.2024
Hej,
Tack att du skriver in. Vad tråkigt att höra att du blivit sårad i ditt förhållande. Känner du dig sårad har det ingen betydelse om det handlar om en liten eller en större sak, känslan är alltid äkta och du har rätt att känna just så som du gör.
På basen av din fråga tolkar jag det som att du inte tagit upp något av det du skriver i din fråga med din partner. Man kan tyvärr inte utgå ifrån att ens partner ska veta vad man har för önskemål och behov i ett förhållande om man inte diskuterar igenom det tillsammans. Det kan finnas flera olika orsaker till att man beter sig så som man gör, och kanske man inte heller alla gånger själv har uppfattat hur ens beteende kan påverka någon annan. Därför är kommunikationen så otroligt viktig i ett förhållande. Det är det enda sättet att veta hur den andra tänker och känner.
Du skriver att du tänkt på att göra slut med din partner, vilket kan ses som ett tecken på att du inte mår bra i ditt förhållande i nuläget. Eftersom du skriver att du verkligen älskar din partner kan du givetvis ta upp allt det som du skriver här till oss med hen och prova ifall det kunde förbättra ert förhållande. Det skadar aldrig att ta upp saker till diskussion och få den andras synpunkt till saker och ting. Förklara öppet och ärligt till din partner hur du känner och försök ge konkreta exempel på vad du skulle önska av hen. Fråga också din partner vad hen har för önskemål. Helt som du själv skriver är ingen perfekt, men det hör till i ett förhållande att båda parterna är redo att jobba för det och att båda är redo för att kompromissa. Du har alltid rätt att ta upp sådant som sårar dig. Det behöver inte betyda att din partner skulle behöva ändra på vem hen är, utan kanske bara bli medveten om hur hens beteende påverkar dig. Att ändra på sitt beteende betyder inte nödvändigtvis att man behöver ändra på hur man är som person. Du ber inte om mycket av din partner. Det är klart att alla förhållanden innehåller bättre och sämre perioder, men man ska inte känna sig ständigt sårad i ett förhållande.
Utgå ifrån hur din partners beteende får dig att känna då du tar upp detta till diskussion med hen. Undvik att beskylla din partner och försök hålla dig lugn. Det blir sällan en bra diskussion om man börjar peka finger eller höja på rösten. Du kan säga något i stilen med ”det känns illa i mig då du inte ger mig uppmärksamhet då vi umgås” och försök komma med konkreta exempel på vad du skulle önska att hen gjorde istället så blir det lättare för din partner att förstå var skon klämmer. Då ni väl diskuterar igenom saken kommer du märka hur din partner reagerar och på basen av det blir det säkert klarare för dig ifall ert förhållande har en framtid eller inte. Ibland möts inte våra behov i ett förhållande och då behöver man fundera ifall man vill fortsätta vara tillsammans. Det att man behöver olika saker av ett förhållande betyder inte att det skulle vara något fel på någondera av parterna, utan helt enkelt att man behöver olika saker och kanske har olika sätt att visa kärlek och uppskattning.
Våga ta upp det till diskussion även om det känns obekvämt och nervöst. För att ert förhållande ska kunna hålla i längden behöver ni kunna ha även svåra diskussioner med varandra. Om ni båda vill fortsätta med det här förhållandet, kommer ni nog att komma fram till hur ni ska kunna lösa det här. Där krävs det att ni båda är redo för att jobba för det, det kan inte falla på enbart dina axlar. Du är värd ett förhållande där du mår bra och känner dig viktig och uppskattad av din partner.
Lycka till och ta hand om dig! <3
Styrkekramar, Lila