Göra slut?
26.12.2024
Hej, skrev redan en lång paragraf men råkade radera den, så jag sammanfattar.
Jag och min partner har varit ihop nästan ett år nu, hemligt, eftersom jag inte är i en sån situation att jag kan komma ut. Jag funderar på om jag borde göra slut, eftersom jag nästan har glömt bort varför jag gillar hen. Hen har alltid haft problem med sin mentala hälsa, men på senare tid har det börjat bli det enda vi talar om. Allt spårar tillbaka till vilka problem vi har, och att hen alltid är så trött, ledsen och sover hela tiden. Jag har själv ångestproblem, så vi har förr kunnat hjälpa varann, men nuförtiden vågar jag inte ens säga till när jag är nervös eftersom jag vet att hen har så mycket eget på gång i huvudet. Jag vill helt enkelt att hen ska må bra, och jag vill att det ska finnas något där för mig att älska, eftersom det just nu verkar som att allt som finns är trötthet. Det tynger ner mig och påverkar mina egna bekymmer och tankar. Om jag gjorde slut skulle vi båda vara förkrossade, jag har ingen annan vän i det här skedet av livet, och jag vill ännu ha den där närheten och bli kysst och ha någon jag kan lita på. Jag vet inte vad jag ska ta mig till. När skolan börjar ska hen till kuratorn, men då blir det förstås klagosång om att hen inte får höga vitsord och inte vet vad hen ska göra efter högstadiet. Jag vill bara att hen ska få bättre självförtroende. Vad kan jag göra? Astronomen
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
30.12.2024
Hej!
Ursäkta att du fått vänta så länge på ditt svar!
Jag förstår verkligen hur tungt det här måste kännas för dig. I ett förhållande är det såklart viktigt att man kan finnas där för varandra när den ena mår dåligt men det är inte meningen att man ska bära hela bördan ensam och känna sig maktlös och nertyngd. Då är det inte mera hälsosamt.
Det är fint att ni funnits där för varandra och hjälpt varandra under tiden ni varit tillsammans. Men ibland måste man ta ett steg tillbaka och titta på hur förhållandet verkligen ser ut och hur det får en att må i längden. Finns här en lycklig framtid tillsammans eller kommer vi bara trampa på samma ställe i evighet? Är vi bra för varandra mera eller tynger vi bara ner varandra och hindrar varandra från att utvecklas? Det här är viktiga frågor man behöver ställa sig själv men även prata om med sin partner.
Du är väldigt tydlig med att du inte mera mår bra i den här relationen så som den ser ut just nu. Det bästa du kan göra är att sätta dig ner med din partner och diskutera ditt mående, dina känslor och dina tankar kring er relation. Du har också rätt att uttrycka dig och känna som du gör, du ska inte jämföra dina problem eller ditt mående med din partners. Ni är trots allt två i den här relationen och du har lika mycket rätt att få din röst hörd och dina känslor och tankar respekterade. Var ärlig med hur du känner och tala utgående från dig själv och dina känslor, försök att inte vara beskyllande mot din partner.
Jag förstår hur mycket det tar emot att göra slut när det finns så mycket i förhållandet som man önskar att man kunde hålla kvar. Det är oftast dom sakerna som hindrar människor från att avsluta relationer, eller får dom att gå tillbaka även efter att relationen tagit slut. Men om de enda orsakerna man har för att stanna i en relation är att man är rädd för att bli ensam, rädd för att förlora närheten och orolig över partners mående kommer man inte särskilt långt oavsett. Det behövs mer än så för att skapa en hälsosam relation. Även om det skulle vara tungt och förkrossande att göra slut måste du ändå inse att både du och din partner förtjänar att vara lyckliga i en relation och ni förtjänar båda att vara med personer som helhjärtat vill vara med er.
Man kan tyvärr drabbas av enorma skuldkänslor när man funderar på att göra slut. Speciellt om partnern har psykiska problem. Det är helt förståeligt att man kan känna så men du måste komma ihåg att du först och främst har ansvar över dig själv. Det är alltså ditt jobb att ta beslut som du tror att du själv mår bäst av i det långa loppet.
Din högsta prioritet bör alltid vara du själv, din egen hälsa och ditt eget välmående. Men samtidigt är det också viktigt att du förstår att du inte räcker till för en person men svåra psykiska problem. Nu menar jag inte att du inte skulle duga precis som du är utan det jag menar är att du inte på egen hand kan rädda en annan människa.
En person som mår så psykiskt illa som din partner gör behöver få stöd av vuxna och professionella. Oavsett hur mycket kärlek, stöd och omtanke du ger hen kommer det inte räcka till ifall det inte finns annan hjälp och annat stöd vid sidan om.
Det är också viktigt att du får hjälp och stöd av någon vuxen. Du har helt klart mycket på gång i ditt liv och många saker du skulle behöva få diskutera med någon trygg vuxen. Du kan alltid vända dig till dina föräldrar, någon släkting, skolkuratorn, skolcoachen, någon lärare, en kompis förälder eller någon annan trygg vuxen du litar på. Det är inte meningen att man ska behöva bära på så här mycket ensam och vi behöver alla ta hjälp och stöd av varandra oavsett ålder och oavsett situation.
Du kan även vara i kontakt med Ärligt talat-chatten som är en anonym chattjänst för unga online. Sedan får du såklart alltid vända dig till oss på decibel också.
Ta hand om dig, kram <3
Rosanna