göra slut
14.12.2022
jag gjorde slut med min flickvän, nu har det gått nästan 3 veckor och jag tycker om min ex flickväns bra kompis. är det okej att bli tillsamans med kompisen då?
Pojken

Ungdomsinformatör Kix svarar
16.12.2022
Hejsan!
Tack för din fråga. Det är en bra fråga, för folk ser på sånt här lite olika. Därför måste man själv försöka fundera på saken ur olika synvinklar – vad skulle man själv tycka att var okej om man var i den andras situation? Vilka kan konsekvenserna av de olika besluten bli, och tycker man i så fall att konsekvenserna är värt resultatet?
Kom ihåg att det var du som gjorde slut med ditt ex, därför så är hon antagligen mera sårad av det än du. Så det skulle troligen göra ont för henne om du blev tillsammans med hennes vän såhär snart. Men samtidigt så har du ju rättigheten att göra vad du vill och försöka på vem du vill när ni inte längre är tillsammans, utan du är singel. Så där är frågan – hur viktig är hennes vänskap för dig, kan du leva med att hon kanske skulle bli ledsen på dig om du försökte på hennes vän, och hur kär är du i hennes kompis? Vad säger din magkänsla i det här fallet, om vad som skulle vara rätt och fel?
Jag vet ju inte nu om det är så att du ser signaler i att ditt ex vän skulle tycka om dig tillbaka.  Egentligen så är detta mycket upp till ditt ex kompis, vad hon tycker är rätt och fel, ifall hon är intresserad av dig, och hur de diskuterar sinsemellan som vänner.
Jag skulle personligen kanske säga som så att ifall du vill öka dina chanser att bli tillsammans med hennes vän så ska du vänta lite innan du gör några närmanden. För flickor som är nära vänner brukar ha som ”oskriven kod” att inte bli tillsammans med vännens ex – i alla fall inte medan det ännu gör ont för kompisen. Däremot kan du lära känna exets kompis bättre rent vänskapligt, till att börja med, tills tiden har gjort hela situationen lite neutralare.
Jag hoppas att du fick något ut av mitt svar, även om det kanske var lite flummigt. Det finns egentligen inte något exakt svar på vad som är rätt och fel såna här gånger, utan man måste gå efter sin egen inre moral, och konsekvenstänk enligt situationen.
Lycka till!
Mvh, Kix