Han dissa mig
02.11.2020
Hej decibel!
Jag skrev med en kille som går på min skola i va 3 månader och vi har träffats 3 gånger och har sovit hos hnm en gång, vi myste under den natten jag sög av hnm och han pulade mig inget mer med det. Jag drog hem från hnm va klockan 13 på morgonen och han ville typ att jag skulle dra för han fråga när jag skulle dra osv. Senare på kvällen drog han på en fest med sin polare dagen efter frågade jag hur han mådde o då sa han att han mår lite bättre sen fråga jag om han haffa på ngn då sa han nej. Vill bara poängtera att min magkänsla fortfarande sa att ngt va fel senare på kvällen skrev han ”känns som att du vill ha den tiden från mig som jag inte kan ge dig” och jag fattade inte sen förklarade han mer efter när jag fråga o sa ”tycker inte du är min typ, förlåt” när han då innan sagt att han gillar mig osv blev så ledsen tänkte verkligen fan har jag gjort för fel mådde jätte dåligt och mår dåligt även nu vad ska jag göra för har en klump i magen :( Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
04.11.2020
Hej,
Det är aldrig kul att uppleva att man blivit dissad. Om man har varit intresserad av någon och haft någonting på gång under flera månaders tid så gör det ont på flera sätt om det visar sig att det inte blev till någonting. Dels kan man sörja att det inte blev någonting med just den personen, eftersom man själv varit intresserad, dels kan man känna sig lite lurad eller utnyttjad om man investerat mycket i det eller gjort saker med personen som man kanske inte skulle ha gjort om man vetat att man skulle bli dissad, och slutligen gör det nästan alltid ont att bli dissad eftersom ingen människa tycker om att bli bortvald. Så jag förstår att det gör ont och att det känns orättvist.
Men i förhållanden finns det egentligen bara två alternativ - antingen blir det till någonting eller också blir det inte det. Jag tror inte att han ljög då han sa att han gillar dig, men det är inte heller alltid så lätt att veta hur känslor utvecklas. Kanske han helt enkelt märkte att du är mer intresserad av honom än vad han är av dig och att han inte ville göra dig mer illa genom att spela med.
Jag tror verkligen inte att det beror på att du skulle ha gjort någonting "fel", utan helt enkelt på att ni vill olika saker. Jag vet att det kanske inte känns så just nu men det är ändå betydligt bättre att han sade till och var ärlig nu än att han skulle ha fortsatt ha på gång med dig utan att egentligen känna någonting. Det är inte fel på dig, och du har inte gjort någonting fel, det var helt enkelt inte meningen att det skulle vara ni två just nu eftersom ni känner olika.
Det att det gör ont i dig just nu är ett tecken på att du kan känna, och det är egentligen en bra sak trots att det inte känns så just nu. Men det är okej att vara ledsen och sörja att det inte blev som man ville. Skriv in på nytt om det är någonting du funderar över.
Många kramar
Tessi