Han gillar mig
04.01.2014
Hej :)
Det är så att en min kompis halv småkusin frågade på Kik av min kompis vem han skulle spamma, då föreslog min kompis mig, så då hade han spammat mig, sen hade visst jag spammat honom också och så, han började följa mig och jag började följa honom (har f4f på instagram så).
Nu gillar han alla bilder jag lägger upp på instagram och kommenterar ibland, så vi "chattade" på instagram ibland, sen samma lördag som vi fick jullov så var jag och nästan alla flickor på kalas hos min "bff", då sa hon där kompisen att hennes halv småkusin hade sagt att han ville chatta med mig på Kik, så sen under samma kväll hade han frågat av mig vad jag heter på Kik, så före dagen var slut så hade jag börjat chatta med honom och min kompis på Kik.
Vi har chattat nu varje dag sen dess.
Nu på tisdagen (31.12) var jag med min kompis, hennes halv småkusin och hans kompis (skämde ut mig totalt, pratade inte alls med dem :S).
Sen en dag så skrev han på Kik att han gillar mig lite, sen efter det har han sagt att han gillar mig några gånger och så... Vet inte om jag ska tro på det, han är -97:a (och jag är -99:a...), han är finsk o går i finskspråkig skola (fast han går faktist på 9:an ennu) och jag går i en svenskspråkig skola.
Men jag vet inte heller om jag tycker om honom, jag känner inte honom så bra, men jag skulle vilja tycka om honom, det låter knäppt... För då skulle vi kanske kunna bli ihop, om han nu tkr om mig...
Vad ska jag gjöra?

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
10.01.2014
Hej!
Kanske något hänt nu på de här dagarna sedan du skrev? Det kan gå så hastigt ibland när det gäller kärlek, plötsligt bara så händer något avgörande, det kan gå på sekunder :) Men om vi utgår från det som du skrev, så är vårt främsta råd: fortsätt lära känna honom! Du måste inte ta några beslut på direkten, bara för att han sagt att han gillar dig. Du måste inte veta vad du känner för honom ännu - du har rätt att ta all tid du behöver för att känna efter. Bryr han sig om dig (och verkligen gillar dig) så orkar han nog vänta. Känn dig inte tvingad att skynda in i något du inte är säker på. Och låt dig inte smickras av att han gillar dig så att du går och gör något du kanske inte vill innerst inne. Och låt dig inte dras med av det här "alla borde vara kära och sträva efter att få en pojkvän"-tjatet som de flesta tonåringar är helt sålda på - det lönar sig aldrig att ta första bästa bara för att det erbjuds. Och låt inte kompisars åsikter påverka dig för mycket. Lär känna honom först alltså!
Och bästa sättet att ta reda på vad man verkligen känner för en person är just att verkligen lära känna den personen, prata mycket och umgås om ni kan. Och då är det bättre att göra något tillsammans än att typ bara stå där och försöka hitta på något att säga. Far och bowla eller ut och cykla, spela något tillsammans som ni samtidigt kan skratta åt och diskutera, tvätta mopeden eller vadsomhelst! Att ha kompisar med kan kanske kännas tryggt, men kanske också som något att gömma sig bakom så att man slipper hitta på något att tala om och då kanske det inte blir till något.
Så småningom vet du nog vad du känner för honom. Det är bara bra om det hela utvecklas långsamt, då är chansen att det faktiskt ska bli ett bra förhållande också mycket större än om man bara hoppar in i något med huvudet först. Lugnt bara :)
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna