Han har tjej
20.09.2022
Hej decibel!
Jag har insett att jag gillar min kollega. Tyvärr fick jag nyligen reda på att han har tjej. Vi har inte känt varandra sarskillt länge. Jag har försökt att leta fel på honom. Dåliga egenskaper och vanor för att försöka sluta gilla honom. Men det går inte. Problemet är att vi oftast jobbar tillsammans på schemat och kommer bra överens. Vi har alltid mycket att prata om, vi har kul ihop och det skapar en allmänt bra stämning på jobbet. Jag känner att det för mig blir värre för varje dag som går. Känslomässigt. Varje gång kommer vi in på personliga teman och vi har mycket gemensamt. Samtidigt vet jag att han har tjej och när han nämner henne krymper jag. Skriker och gråter inombords då. Jag förstår att han är upptagen och vet att jag måste ge upp denna underbara förälskelse men hur gör jag det? Det är så jobbigt att behöva vara så nära honom och på något sätt bli en allt större del av varandras liv. För vi pratar om mycket. Hur slutar jag gilla honom? Vad ska jag göra? Martina

Ungdomsinformatör Kix svarar
26.09.2022
Hejsan!
Tack för att du skrev in.
Hoppas du hittar tillbaka hit till ditt svar, vi har fått in mycket frågor på sistone vilket gör att man kan hamna att skrolla bakåt lite längre än normalt för att hitta sin egen fråga.
Jag kan förstå att din situation känns väldigt svår. Man kan ju inte mycket åt sina egna känslor, och när det gäller förälskelse som i sig är en väldigt vacker och stark känsla, så kan den också bli intensivt smärtsam när den man är förälskad i är otillgänglig. Oftast om det här händer så kan man ju ta lite distans från människan för att ”låta det gå om”, men det blir ju svårare av att ni jobbar ihop och därav ser varandra nästan varje dag.
Det finns inga lätta lösningar på detta, och ofta är svaret nåt så tråkigt som att det tar tid. Jag ska försöka ge lite sätt att tänka kring det här som kaaaanske gör det lättare.
Du kan inget åt dina känslor. Men kärlek i sig är en fin känsla, och en känsla som kan ge energi. Kan du på nåt vis ”mjölka” den här förälskelseenergin och boosten som den ger, men lägga den på dig själv? Alltså på att göra saker som DU tycker om, och ge dig själv lite mera self care än vanligt?
Det gör ont att du inte kan få vara med den här fina människan som du nu hittat på ett romantiskt sätt (iaf i det här skedet av livet) – men försök att tänka att det ändå är en jättefin grej ATT du har hittat en sån här person, som du gillar att vara med så här mycket. Förhoppningsvis så kan det i det långa loppet leda till en speciellt fin vänskap?
Jag brukar inte ge insikter från eget liv i mina svar, men kanske det i detta fall kan hjälpa om jag berättar att jag i ett skede var förälskad i en vän till mig som är upptagen, och det verkade vara besvarat men vi kunde ju inte göra nåt pga. att han hade (och ännu har) flickvän. Men vi fortsatte ändå umgås på det sättet som vi kunde, och nu idag när själva förälskelsen gått ur så känner jag att han är en väldigt speciell och fin vän för mig just FÖR ATT vi har en så bra kemi men den har hållits ”oskyldig”.
Det som jag inte tror att du ska göra är att kämpa emot och trycka undan dina egna känslor, för där kan man ändå inte vinna, känslor är vad de är. Låt dig själv känna att du är förälskad fast det gör ont, och låt dig själv också sörja när det gör ont. Acceptera läget för vad det är, fast det inte är det du vill. Det kan kännas som ett konstigt råd kanske, men om man låter känslorna passera för det vad de är så går det oftast snabbare om än ifall man stretar emot dem hemskt mycket.
Jag hoppas att du har någon vän som du litar på som du kan prata med om det här, så att du får bolla dina tankar med någon och inte går runt med allt bara i huvudet..? Ifall du känner för det så kunde det också vara bra att skriva av sig, alltså i någon typ av dagbok, för att få ut känslorna någonstans.
Och som sagt – ta hand om dig själv! Det är kanske viktigast i allt detta.
Hoppas det löser sig snart.
Kram, Kix