Han<333
16.12.2022
Jag gillar en kille väldig mycket, han är allt jag kan tänka mig. Men grejen är den att han har flickvän och han är dessutom 3 år äldre ( det spelar egentligen ingen roll men jaja) . Vi brukar skicka varje dag på snapchat, typ bild på mitt ansikte. han brukar också skicka tillbaka, det betyder väl att han gillar mig eller tänker jag fel?
han har visat ganska starkt att han är intresserad tror jag, men hur vet jag om han är intresserad?? Och HUR ska jag starta en konveration??? eftersom att jag kommer få min kärlek bekräftad isåfall( eller inte)
1. Hur ska jag starta en konversation?
2. Tror ni att han tycker om mig?
3. Borde jag släppa honom? :(( </3

Ungdomsinformatör Kix svarar
21.12.2022
Hejsan! :)
Tack för din fråga. Det som gör det knepigt i den här situationen är att killen du är intresserad i har flickvän, det rör till det hela rätt mycket. Jag ska försöka ge dig mitt perspektiv på saken i de punktfrågor som du skrev:
1.       Ifall du vill starta en konversation så kan du börja med något helt vanligt typ fråga hur läget är, eller vad han gör, eller om han ska göra något roligt på jullovet... Ingen vits att komplicera det för mycket, ifall han vill prata så flyter nog konversationen på av sig själv oavsett vad startfrågan är, men vill han inte prata så då svarar han ju inte, och då vet du det!
2.       Det är svårt att veta ifall en annan är intresserad av en eller inte. Tecknen brukar vara typ att de ger komplimanger och uppmärksamhet, kanske ”småbråkar” lite med en på ett flörtigt sätt, tittar på en mycket när man är på samma ställe, och så vidare. Men ända sättet man kan veta säkert vad någon annan tycker är att fråga. I ditt fall så skulle jag dock vara lite försiktig med sånt eftersom han ändå har en flickvän.
Att någon svarar åt en och skickar med en på snap så KAN betyda att de är intresserade – men det betyder inte nödvändigtvis att de är intresserade på ett förälskelsesätt – det kan också vara bara vänskapligt. Det beror lite på vad som skickas. Man kan kanske säga så här – det betyder i alla fall att de inte är helt ointresserade av en som person, oberoende av vad det då innebär :)
3.       Min rekommendation till dig är att du försöker respektera deras förhållande. Du kan om du vill ändå fortsätta att skicka helt vanligt med killen men utan att ”lägga in stöten” på honom. Ifall du lär känna honom bättre så får du kanske en vän, eller så KAN det ju faktiskt vara en dag att det tar slut mellan honom och hans flickvän och då har du din chans. Men lättare för dig är det absolut om du hittar någon annan intressant kille, som inte är upptagen, istället för att gå runt och vänta på någon. Ifall det känns som att det är svårt att komma över den här killen ifall du har kontakt med honom, så kan du fundera på om det är så bra att du skickar med honom just nu.
Fundera hur du skulle känna om du var tillsammans med en kille, och en annan tjej plötsligt kom in i bilden och också försökte vara med honom. Tips: Du vill kanske undvika att få det ryktet att vara någon som försöker bryta upp andras relationer, det kan göra att folk får svårare att lita på dig.
Jag vet att det kan vara jättejobbigt att vara kär i någon som är upptagen eller på annat vis "utanför ens räckvidd", för man kan ju ingenting åt ens känslor. :(
Det enda man egentligen kan göra är att ge det hela lite tid och se vad som händer, och försöka ha öppna ögon också för andra. Kom ihåg att också ta hand om dig själv!
Kram, Kix