Hångla
20.11.2013
Hej jag är kär i en kille och jag är faktiskt väldigt bra vän med honom. När jag tänker och ser på honom så känns det att jag skulle vela springa fram till honom och börja hångla med honom !! Hur skall jag få tankarna bort från honom inte helt men lite för att jag blir så upprörd när jag inte kan göra det som ja skulle vela göra ! Tjejen med mycket att fråga

Ungdomsinformatören Liselott svarar
29.11.2013
Hej du tjej med mycket att fråga!
Först: man kan inte fråga för mycket här på Decibel! Finns inget som "för mycket", på samma sätt som det inte finns några dumma frågor eller några för stora/för små frågor! Så fråga mera bara - fast använd gärna en signatur, så börjar vi känna igen dig så att vi minns vad vi redan svarat och vad vi inte sagt än.
Sedan: förlåt att du fått vänta så på svar. Vi har fått fler frågor än nååågonsin tidigare, hela 100 mer än en riktigt bra månad förr, så det har varit lite kö på att få svar. Hoppas du ändå haft tålamod med oss och inte dumpar oss som helt misslyckade och värdelösa ;)
Och så svaret: Oj, jo, vi vet precis hur det är när hela huvudet känns sprängfyllt av en enda önskan - att kasta sig om halsen på en viss person och liksom dränka honom i allt det man känner inombords. Vet du vad det heter på fint språk? Förälskelse! ;D Det är just sådana där känslor som är symptomen på att vara kär och just de symptomen kan vara så svåra att leva med. För det finns ju en stoooor käpp i hjulet som gör att man inte bara kan springa fram och hångla upp honom mot en vägg: man vet inte vad han skulle tycka om det, för man vet inte vad han känner för en. Och fastän man skulle veta att han är dödligt kär i en tillbaka, så är det ju mest bara på film som hjältinnan och hjälten vågar göra sådant, inte två vanliga ungdomar i en vanlig skolkorridor... De skulle aldrig våga. Äh, verkliga livet är nog allt krasst och tråkigt ibland...
Att få stopp på drömmarna och önskan om den där kyssen är nog svårt. Nog om inte känslorna svalnat någon grad och man inte är lika nyförälskad längre. Så tills dess är det bara självdisciplin som gäller, att kontrollera sin lust att göra det där oacceptabla. Tänk på döda kattungar eller isblandat regn om inget annat hjälper. Eller njut av att leva farligt med skräckblandad förtjustning där just precis på gränsen, det är också möjligt. Eller så bara gör man det där otänkbara ändå, alltså går fram till honom och kysser honom. Det har faktiskt hänt förr - vi har sett det (kanske varit den som gjort det, vem vet ;D ;D) Det är en ordentlig chanstagning om du inte har det minsta hum om vad han skulle tycka om det. Men så mycket kan du vara säker på att han kommer att bli mycket intresserad efter det av vad du är för en spännande typ som vågar göra sådana saker! Inte alls omöjligt att han plötsligt börjar drömma om att uppleva fler kyssar med just dig ;)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott