Har han glömt sitt ex?
02.11.2020
Hej decibel!
Ungefär en månad sen så träffade jag en kille på en fest på universitetet. Vi kan kalla honom X. Han hade precis börjat plugga och jag går sista året. Jag är två år äldre honom. Vi verkade komma bra överens i början och jag gillade honom verkligen. Han var först med att säga att han tycker om mig med. Vi började som vänner bara att lära känna varandra. Dock var det vissa nyanser som fick mig att dra sig tillbaka. Ett av de var att jag tyckte att han nämnde sitt ex alltför ofta. Han sa en gång att han saknade deras gemensamma hund och rättade snabbt sig genom att betona att det var hunden han saknade inte sitt ex. Dock hade jag ju inte påstått det heller men ändå sa han det. Han berättade att hon hade varit otrogen mot honom och i min uppfattning verkade han fortfarande bekymrad över det. Han sa att de fortfarande är vänner och hör av sig till varandra. Jag våga aldrig fråga när det tog slut mellan de och hur länge deras förhållande varade eller vem som gjorde slut. Dock anser jag att när man är vän med ett ex så brukar någon fortfarande ha känslor kvar. Jag hakar upp mig på detta ex-tjatet då jag tidigare har varit en rebound - tjej som killen också erkände då. Det gjorde ont, vill inte bli utnyttjad igen. Med X sågs vi 4 gånger. Sist var vi hemma hos X och kysstes, kramades och allt ledde till att vi skulle ha sex. Jag tyckte att detta gick för snabbt. Återigen var jag osäker på om han hade lämnat det förflutna bakom sig. Så jag sa till honom att jag inte kunde ha sex den dagen. Han pushar inte efter det. Det var sista gången vi sågs. I början la han till mig på snap men jag kollade ändå hans fb sida. Där såg jag att han hade en bakgrundsbild på två tjejer. En av de är hans bästa vän det vet jag och den andra är vad jag tror hans ex, vilket fick mig att grubbla ännu mer. En annan sak var att vi alltid sågs och gick i skogen och han påstod att han inte gillar PDA särskilt mycket. Jag förstår att man kanske inte vill råhångla bland folk men att hålla handen ser jag inget dumt med. Slutsatsen är att han höll distans bland folk och helst sågs i skogen som att han skämdes för mig och ville hålla våra möten hemliga. Han frågade mig nästa dag på snap om jag vill ses hos honom och fika. Då förstod jag att han kommer vilja ha sex och att jag inte kommer kunna prata mig ur det denna gång. Jag ghostade honom och tog bort han på snap utan förklaring med rädsla att bli sårad och att en gammal historia upprepar sig. Saknar honom dock himla mycket och känner mig dum. Har jag överreagerat? Ska jag försöka kontakta honom igen och försöka prata om det eller låta det vara? Tror ni att han fortfarande har känslor för sitt ex? Hjärtkrossad

Ungdomsinformatör Kix svarar
04.11.2020
Hejsan!
Tack för din fråga. Det kan vara svårt att veta hur man ska tänka och känna kring andra människors ex. Det är lätt hänt att man blir exempelvis svartsjuk, för att man är orolig om de har kommit över dem eller för att man börjar tänka på hur de två var tillsammans. Man kan börja oroa sig över om man själv ”är lika bra” eller nåt sånt.
Det låter som att du är ganska känslig över en annan persons förflutna, och analyserar det mycket. Det är okej att vara känslig mot sånt, men fundera en stund på varför du är det, och i vilka stunder det är nödvändigt att vara det, och i vilka stunder det kommer i vägen för ditt liv. Du säger själv att du är rädd att bli sårad för att du tidigare varit en rebound. Det kan jag helt förstå att var en jobbig upplevelse som sårade dig, och att det har satt spår i dig. Faran är ju bara att du på grund av detta kan börja sabotera för dig själv när du egentligen tror att du skyddar dig. Istället för att våga leva. Klart att man ska vara lite försiktig i början av nya relationer och inte hoppa rakt in i dem, samt att man ska ha ögonen uppe för ”red flags”. Men ibland måste man också bara kunna släppa taget för att kunna njuta av stunden.
När han sa det där om hunden så kan det ju också vara så att han rättade till det att det var HUNDEN han saknade just för att du skulle förstå att han inte saknade sitt ex, att han blev nervös över att du annars skulle tolka det fel – men att det då gjorde dig nervösare den vägen istället, för att du började analysera varför han sa det.
Gällande att han inte ville träffa dig öppet ännu så kan det vara en försiktighetsåtgärd från hans sida eftersom han också blivit sårad i sitt tidigare förhållande, när hon var otrogen. Att han därför vill gå varsamt fram med sånt. Liksom att inte folk skulle se er som en ”grej” innan ni hade diskuterat om ni vill vara i ett förhållande eller inte. Sen när det gäller sex så tycker jag det var jättebra att du sa nej ifall du kände att det gick för snabbt fram!! Du har alltid, ALLTID rätten att neka! Också ett bra tecken tycker jag att han lyssnade på det.
Du måste själv bestämma om du vill ge den här killen en chans till eller inte, men jag tycker nog att det skulle vara bra om du kunde prata med honom om varför det gick som det gick. Det skulle vara rättvist mot honom också. Det är inte kul att bli ghostad, och han förtjänar också en förklaring, han vet ju inte vad du har i bagaget. För tänk, det kan ju mittiallt vara att han är helt över sitt ex, och nu är mest förvirrad och ledsen över varför saker blev såhär med dig? Det är mitt råd till dig i framtiden, inte bara med den här killen utan andra också, att våga fråga och prata om hur du känner. Kommunikation är jätteviktig så man inte börjar spekulera för mycket och så att inte tankarna börjar snurra - just som du säger att det gjorde när du var och tittade på hans omslagsbild. Du kunde istället ha frågat rakt ut om han har kommit över sitt ex, och förklarat att du inte vill vara ett rebound. Man har rättigheten att uttrycka såna saker, att förklara vart man vill komma med en relation. Det är svårt annars att veta vad den andra tror att det är man gör. Om det är okej så vill jag gärna ta ett exempel från mitt eget liv, där jag trodde att jag och en kille dejtade, medan han menade att vi bara var en ”lösare grej” – och det var ingens fel egentligen eftersom vi aldrig hade talat om det! Det blev ett missförstånd. Så för att undvika sånt så kan det vara bra att våga säga vad man vill. Men i ert fall så låter det ju nog ändå som att ni hade lite av en sån diskussion eftersom ni sagt att ni tycker om varandra.
Så, våga fråga om saker :)
Gällande om man kan vara bara vän med sitt ex eller inte så är det faktiskt nog många som lyckas! Sällan kanske som goda vänner, men som en person i ens liv. Det är ju ändå någon som har fått lära känna en bra, och det vore på sätt och vis lite dumt att ”kasta bort” en sån person om man KAN vara vänner (däremot är relationer ofta såpass ”infekterade” vid den tidpunkt man gör slut att det inte då just går). Sen är det upp till dig att välja om du känner dig bekväm med att vara med någon som har en vänskap med sitt ex eller inte, det kan ju nog trigga ens svartsjuka en del så man behöver jobba med sig själv i så fall :)
Hoppas ni har ett bra snack och att saker löser sig! <3
Många kramar, Kix