Har han glömt sitt ex? del 2
05.11.2020
Hej Decibel!
Jag skrev till er tidigare som rubriken lyder. Angående killen som jag kallar X. Då jag tog bort honom på snapchat och det var där vi höll kontakt ska jag försöka adda honom där igen. Eller är det konstigt? Min andra fundering är att han kan ju ha gått vidare och det kanske är dumt att jag skriver sådär helt plötsligt. Vet liksom inte hur jag ska börja. Jag upptäckte dessutom att han på fb blivit vän med en kille som jag tidigare hade berättat för honom om. Han och jag hade lite förhistoria och killen X höll menade att han också inte gillar honom och helt plötsligt är de vänner på fb. Lite konstigt. Så jag vet inte om X är riktigt sur på mig för att jag bröt kontakten. Det har ju gått 1 mån utan att vi umgåtts så jag vet inte vad som hänt i hans liv. Saknar ju honom så vill ta kontakt. Vad tror ni? Ska jag ta till mig mod och skriva eller ska jag försöka glömma? Hjärtkrossad

Ungdomsinformatör Kix svarar
05.11.2020
Hejsan! :)
Sist och slutligen är det upp till dig själv, men jag tycker att du nog ska ta mod till dig och kontakta honom. Speciellt om du saknar honom!! Vågar man inget så vinner man inget heller, även om det alltid medför vissa risker att våga. Risken i det här fallet är ju att han kan ha gått vidare, men vi vet ju inte det om vi inte tar reda på! Bättre kanske då att veta att det är så, än att gå runt och grubbla på ”what if” och sakna honom och inte veta hur det ligger till. Ju längre du väntar med det, desto mer hinner han ju flyta ifrån dig. Jag tror på att våga leva fullt ut och ärligt till sig själv, i den mån det är möjligt.
Jag tycker du kan adda honom tillbaka och typ bara skicka nåt neutralt till honom och se om han svarar. Typ bara hur han mår eller nåt. Och sen känna av stämningen och ta det vidare därifrån. Du behöver nog antagligen också förklara för honom varför du ”försvann” så plötsligt, det kan bra vara att han känner sig lite orättvist behandlad av det och undrar vad som gick fel, men om du förklarar dina känslor kring det som hände så har han lättare att förstå och kanske acceptera.
Jag tänker att det kan vara speciellt viktigt att ni tar kontakt med varandra och pratar nu innan det hinner bli ”konstigare”, eftersom ni studerar på samma plats och därför kanske springer på varandra på någon fest eller så, och har ni inte pratat innan dess så riskerar det att bli ganska så obekväm stämning mellan er!
Det att han blev vän med den andra killen är ju nog kanske lite mystiskt, men har säkert sin förklaring, kanske de också stött på varandra på en fest eller dylikt? Är du säker på så de inte var vänner på Facebook från förr då, eftersom X visste om killen från förr så måste de ju ha haft att göra med varandra också innan.
Om du kan undvika det så tycker jag att du inte ska gå in och titta på hans sociala media så ofta, det låter som att du börjar må ganska dåligt av det. Därför också tror jag att det kunde vara bra för dig om ni fick prata om saker direkt med varandra istället, så du slapp gå och grubbla!
Åldersskillnaden mellan er ser jag inte som nåt hinder, den är trots allt inte så stor :)
Ta hand om dig!
Många kramar, Kix