Hej
03.02.2016
hej jag är kär i en tjej i min klass men jag vet inte om hon är kär i mig men tror och hoppas det jag har haft ett förhållande för då jag var 8 men nu har jag inte haft det på länge så nu tycker jag det är dags igen! vad tycker ni? anonym

Ungdomsinformatören Liselott svarar
05.02.2016
Hej!
Om vi börjar från slutet av din fråga, om vi tycker att det är dags att ha ett förhållande igen: Vet du, det är det nog bara du som kan bestämma. Vi tycker personligen inte att det är någon annans ensak att säga ifall man är för liten för att bli kär eller om det är för länge sedan man var kär senast - det vet bara man själv.
Så länge allt känns bra och bekvämt och roligt, så tycker vi att det är fritt fram. Det finns ingen åldersgräns för kärlek, bara på hur man kan vara tillsammans. En kille i din ålder ska exempelvis inte ha sex ännu - men det vet du ju såklart - både för att era kroppar inte är klara ännu för det och för att det är olagligt. Och kanske ska ni inte göra så mycket andra sexiga saker ännu heller, som att hångla. Det kommer senare i livet, på samma sätt som många andra saker. Inte skulle du ju till exempel vara redo för att flytta hemifrån och bo i egen lägenhet ännu heller.
Ingen kan säga åt ditt hjärta att du inte skulle få bli kär ännu. Både 5-åringar och 95-åringar kan vara precis lika kära som en 20-åring. Men det som både en 5-åring, en 95-åring och en 20-åring har gemensamt är att om man är kär, så brukar man bli nervös. Nervös för att den som man tycker om inte ska tycka om en tillbaka. Nervös för att man ska bli avvisad och att det ska ta sjukt i hjärtat av olycklig kärlek. Och nervös för att ta chansen och fråga om hon vill bli tillsammans.
Och oavsett om man är 5 år, 95 år eller 20 år, så är det enda som hjälper att samla allt sitt mod och våga fråga i alla fall. Kärlek handlar om att ta risker utan att veta hur det kommer att gå. Ingen av oss kan se in i framtiden. Men om man inte vågar något, så kan man inte vinna något. Chansen är ju inte så stor att HON plötsligt ska våga fråga dig, så du måste vara den modiga om du vill att något ska hända. Fråga chans på henne bara! Även om hon skulle säga nej, så vet du åtminstone det då och behöver inte ångra att du var så feg. Om hon säger nej, så har ditt hjärta också en chans att glömma henne (det brukar ta en stund, allt från några timmar till några veckor, men kärlek går nog över) och då har ditt hjärta kanske en möjlighet att hitta en ny tjej att bli kär i.
Om hon svarar ja, då kanske du har många lyckliga veckor framför dig, vem vet :)? Så mitt råd är absolut att satsa nu! Fråga henne! Jag håller tummarna! Och skriv gärna in igen och berätta hur det gick sedan <3
Hälsar ungdomsinformatören Liselott