Helt krossad
18.08.2014
De som inte fick hända hände, han har hittat en ny tjej som han kan kalla hans, jag som brukade vara de för inte alls länge sen. Bara någon månad sen.
Att de nu är hon som ska få vara med honom om kvällarna, hon som får höra hans djupa röst som säger "jag älskar dig", att de är hon som ska vara med på släkt träffarna och att hon ska få känna hans läppar mot sina och inte jag. De gör så ont att se att dom ha de bra tillammans, så ont att han en dag bestämde sig för att inte älska mig längre. Att han tappade känslorna, kommer aldrig glömma orden "jag vill nog göra slut".
Och jag kommer aldrig glömma hur jäkla lycklig jag var med honom, aldrig har jag känt så förut. Även fast de bara varade i 7 månader så blev han en så stor del av mitt liv.
Jag vill intala mig själv att jag är över honom, att han inte var så bra för mig. För i slutet av vårat förhållande va de inte så jätte bra men trotts allt älskade jag honom.
Men jag är så rädd att inte hitta en ny kille, nu när han gjorde de så himla snabbt och de känns som han inte bryr sig längre. Förstår inte hur folk kan hantera sånt här.
Jag är helt sönder, förstörd, har nog aldrig känt mig såhär trasig.
Men värst av allt, är att jag måste se han och henne varje dag i skolan, och jag måste låtsas som jag inte bryr mig alls.
Jag vill bara vara lycklig med någon men ingen förstår hur de känns. Och verkligen inte han.
Hur klarar man de, hur klarar du de så himla bra? Behöver någon att säga allt detta till då jag inte klarar av att säga de till nån annan.
Skickat från min iPhone Orkar inte mer

Ungdomsinformatören Liselott svarar
26.08.2014
Hej Orkar visst!
Jo, orkar visst - för vi vill inte skriva "Orkar inte mer". Se, du KOMMER att orka. Det här kommer att gå över och det här kommer att bli ett minne. Till och med ett bra minne, för om ett tag så kommer du att komma så långt i sorgebearbetningen att du kommer att minnas det goda och ljuvliga, inte det dåliga slutet.
Just nu verkar du vara mitt inne i sorgeprocessen - att förlora någon, oavsett hur, är en sorg, en förlust, en saknad. Ja kanske du till och med skuttade ett steg bakåt igen i och med att du började se honom i skolan varje dag? Att du ändå hunnit en bit på vägen att komma över honom, men att se honom igen var lite som att gå tillbaka till ruta ett eller två? Så just nu känns det säkert oerhört tungt och hopplöst och en lycklig framtid känns som en omöjlighet. Och det är helt okej att känna så här - så länge du inte inbillar dig på allvar att det kommer att fortsätta så här i all evighet. För det kommer det inte, vännen. Det här är en fas, och ju mer medveten du är om att det här kommer att gå om, desto lättare kommer du att övergå till nästa fas av sorgebearbetningen. Det är svårt att inse det här när man går igenom det för första gången, efter den första riktigt stora kärleken, men livet är inte slut i och med att förhållandet tog slut. Hur betydelsefullt förhållandet än kändes, så var det bara en bit av ens liv. Nästa kapitel fortsätter på nästa sida, storyn är inte alls slut - den har bara börjat, för det är en tjock bok! Även när det gäller kärlekslivet.
Vi har skrivit en hel del både om sorg och om att komma över någon här på Decibel. Kolla först under Göra slut och sedan under Sorg. Där finns en massa förklaringar och tips på hur man ska komma vidare, välj de bitar som känns relevanta för dig själv. Men minns att det naturliga är faktiskt att komma över gamla kärlekar och gå vidare. Folk som "fastnar" för en, som de envist håller kvar i trots att förhållandet tog slut, kastar bort stora delar av sitt liv - och speciellt under ungdomstiden är det som om tiden skulle vara dubbelt så viktig och betydelsefull, eftersom man kan leva så intensivt då, utvecklas så snabbt och suga i sig så många lärdomar.
Bara för att du saknar honom betyder det inte att han var Den Ende. Han var bara den förste. Så försök att lära dig av erfarenheterna. OBS! Det här gäller riktiga lärdomar, inte sentimentala eller bittra sådana, utan vad lärde du dig faktiskt av att leva tillsammans med en annan människa?
This, too, shall pass. Ditt hjärta är lite mörbultat just nu, har blåmärken och blöder lite - men det är INTE krossat. Det kanske värker som om det skulle vara det, men det läker snabbt om du bara låter det göra det. Pilla inte på såren och tyng inte på blåmärkena! Okej?
Hälsar undomsinformatörerna Liselott och Sanna