Hjälp!
16.02.2016
Hej, har ett förhållande med min flickvän sedans 3 år tillbaka, själv är jag lyckligare än någonsin och kunde ej tänka mig ett liv utan henne, dock har det blivigt så att det kan vara 3-4 månader mellan sex och hon säger att hon älskar mig men inte känner attraktion till mig mera, går det att rädda eller är det kört??
/Förvirrad man

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
18.02.2016
Hej,
Dethär med sexuell attraktion är inte alltid så lätt. Om det fanns ett kort och enkelt svar på din fråga så skulle jag naturligtvis ge det, men det är absolut ingen lätt sak. Som tröst kan jag konstatera att det är någonting som kan komma och gå. Vissa människor har en större sexuell drift, och andra har mindre behov av sex helt enkelt, men suget efter sex kan också variera från en period till en annan. Ibland kan man känna sig helt tom på sexuella känslor - men sen plötsligt kan de komma tillbaka. Så handlar ju sex om så väldigt mycket mer än bara om själva samlaget. Sexlusten handlar om huruvida man känner sig attraktiv, om man känner att man är uppskattad och om man uppskattar sig själv.
Så i bästa fall kommer din flickväns sexlust att komma tillbaka. Men nyckelfrågan är kanske om det är DIG hon inte känner attraktion till eller känner hon inte sexuell attraktion överhuvudtaget just nu? Om hon inte alls är sugen just nu så kan det bero på många olika saker, hon kanske är stressad eller deprimerad, eller har någon fysisk grej just nu som gör att hon inte är så himla tänd. Det är förstås en förutsättning att hon är frisk och att hennes hormoner är ok (vissa tjejer tappar sexlusten då de äter p-piller). Men om det handlar om att hon inte är attraherad av just dig (men nog av andra?) så är problemet eventuellt svårare att lösa. Då handlar det kanske om att ni har olika syn på vart ni är påväg med ert förhållande. Var ser ni er själva om 3 år? är ni fortfarande tillsammans?
Ni är ju unga, och om man VILL så går det att fixa nästan alla tänkbara problem. Sexuell olust är ganska tung också för personen själv eftersom man ju oftast väldigt gärna skulle vilja känna lust - men bara inte gör det. Då blir det istället ofta lite obehagligt om man känner sig pressad eller tvingad till fysisk närhet så fort den andra kommer nära.
Det du kan göra är att tala om för din tjej att du gärna vill vara fysiskt nära henne - men att du inte förväntar dig sex. Kramas, ligg nära varann då ni tittar på tv, rör vid henne - men försök att inte göra så hon känner sig pressad. I bästa fall skulle den fysiska närheten - och avsaknaden av press från din sida, få henne att komma ihåg hur skönt det är att vara nära, och med tiden skulle hennes sexlust vakna pånytt. Dock kräver ju detta tid och tålamod från din sida eftersom det inte är någon snabb process.
Det är ju bra och viktigt att tala om saken, men utan att gnälla. Försök att föra en saklig diskussion om hur ni eventuellt skulle kunna lösa situationen. Jag tror inte nödvändigtvis att "det är kört", allt handlar ju om vilja. Både vilja från hennes sida att försöka hitta tillbaka till lusten och vilja från din sida att ha tålamod och ge henne utrymme att hitta tillbaka, utan att stressa henne.
Det är inte lätt, men inte alls omöjligt. Börja med att försöka tala om saken, det är nog en förutsättning för att det skall lyckas.
Kram
Tessi