Hjälp!
27.12.2015
Hej decibel!!
Nu är det så här att jag har börjat gilla en pojke som jag alltid har umgåts med sen 7:an. Men det är jag och min bästis som är med honom och hon tycker om honom också tror jag för hon har åtminstonde tyckt.. Jaa så jag vet inte hur jag ska säga det för henne och visa sedan till honom att jag tycker om honom. Han gillade meij för ett år sedan men då gillade jag inte honom så det blev som det blev. Jag har fått täcken på att han kanske gillar mej och nästan alla frågar om vi är ihop... Men det är inte så lätt när bästisen gillar honom också.. Hjälp mej hur ska jag visa och våga säga det till både min bästis och honom jag gillar?? Jag är rädd över vad som händer efter hjääälp!! Jag har funderat på det här länge så tacksam för svaar. A

Ungdomsinformatören Sanna svarar
29.12.2015
Hej kära A
Ingen avundsvärd situation du befinner dig i. Bäst att fundera mycket noggrannt över vad du ska göra så det inte blir fel sen. För att nu börja med det lätta i din fråga, det som du skriver om i hemliga rutan är nog inget problem, det är nog helt ok.
Vi brukar ju ofta skriva att en riktig vän är mera värdefull än en pojkvän eller flickvän, men det stämmer ju inte alltid. Kunde du eventuellt sådär försiktigt tala med din bästis och fråga vad hon egentligen har för känslor för den här killen. Om hon säger att hon är kär i honom kan det vara bäst att du försöker gå vidare, men å andra sidan kan det ju hända att killen i fråga känner mera för dig. Ni borde få utrett på ett bra sätt vem som känner vad för vem. Det är lite illa av denhär killen också tycker jag att hålla er båda på G. Han borde inte göra så mot någon av er om det är så att han känner mera för någondera så borde han låta den andra vara ifred.
Jag tror nog att det bästa skulle vara att ni tog ett ordentligt snack alla tre och försöka reda ut vem som känner vad och för vem. Men risken är nog stor att åtminstone någon av er kommer att bli mycket ledsen. Men om man ser till alternativet, ni kan ju inte fortsätta så här heller.
Du kan också försöka tänka dig genom olika alternativ. Tänk om det är dig han är kär i, men din kompis är också kär i honom, hur går ni då vidare, kan du tänka dig att vara tillsammans med honom då också? Eller om han är kär i din kompis och hon i honom, hur ska du göra då? Kan du fortsätta vara deras vän eller känner du att du då vill gå vidare och börja umgås med någon annan? Sen måste man också fundera över vem man har svårare att mista ur sitt liv. Vem är viktigare att ha kvar för dig, han eller hon? Kanske ni upplevt en massa kul genom åren tillsammamsn med din bästis, har en massa roliga minnen. Eller så kanske du känner att du och killen är verkliga soulmates, ni känns perfekta för varandra...
Som sagt var, det är ingen lätt situation men ack så vanlig. Jag skulle gissa att de allra flesta vuxna någon gång varit i just er situation. Ibland kan man tänka senare att man gjorde rätt och ibland kanske man ångrar sitt beslut. Men så är det också i livet, ibland gör vi inte de bästa besluten men vi måste ändå stå för det vi valt och tänka att vi ska göra det bästa av situationen och att allt som sker har en mening. Man ser det sällan just då, men sen senare kan man se ett mönster i de olika händelserna som man gått genom i sitt liv och då kanske man förstår varför man skulle gå genom vissa saker. Vi ska genom olika saker för att vi behöver lära oss något.
Det är bara du som kan bestämma hur du ska göra med det här, väga för- och nackdelarna mot varandra.
Jag kan bara önska er all lycka och jag vet att det kommer att bli bra på ett eller annat sätt, om inte genast så inom sinom tid.
Massor med varma kramar och jag vet att du säkert velat ha ett mera konkret svar, men det är bara du som i ditt hjärta har det rätta svaret här <3
Ungdomsinformatören Sanna