Hjälp
22.09.2022
Hej vad skall jag göra när min pojkvän flörtar med min mamma hela tiden en gång rörde han på henne och jag vill inte förlora honom vad skall jag göra? Hemlig

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
28.09.2022
Hej,
Det är inte så lätt att svara på vad du skall göra i den situationen du befinner dig i, så mitt svar innehåller kanske mer frågor än direkta svar, men jag skall ge dig några saker du kan fundera på.
Jag vet inte hur länge du och din pojkvän har varit tillsammans, men upplever du att det alltid har varit så att han flörtar med din mamma eller är det någonting du har upptäckt nyligen? Kan det vara så att han faktiskt bara försöker vara vänlig för att vara "på god fot" med din mamma eller är det uppenbart att det är mer än så? Och tror du att det är någonting som din mamma uppfattar på samma sätt som du?
Det lättaste och mest effektiva skulle antagligen vara att helt enkelt tala med honom om saken. Kanske att försöka att inte ta upp det i en anklagande ton utan mera bara som en fråga, "varför får jag känslan av att du försöker stöta på min mamma??". Då har han möjlighet att ge dig ett svar på hur han ser på saken, och eventuellt förstår han redan av den diskussionen att han behöver tona ner sin vänlighet.
Det du också kan fundera på är hur han behandlar andra tjejer än dig, känns det som att han flörtar även med andra? Alla människor har lite olika gränser för vad de är bekväma med i ett förhållande. Om man litar helt på sin partner så kanske man inte blir så svartsjuk även om man vet om att hen flörtar med andra, medan man också har rätt att tycka att det är olämpligt. Det handlar helt och hållet om vilka gränser ni kommit överens om tillsammans. Man har med andra ord rätt att säga hur man vill bli behandlad, men sen är det ju upp till den andra om hen tycker att det känns rimligt eller inte.
Sannolikheten att du skulle förlora din pojkvän till din mamma känns inte så jättestor, men jag vet ju inte heller hur situationen verkligen ser ut. Och jag förstår absolut om det känns smärtsamt att se på om han ger henne mer uppmärksamhet än han ger dig. Jag tror hur som helst att det kräver att ni diskuterar saken för att du skall förstå vad som är på gång.
Lycka till!
Kram,
Tessi