hjälp
04.01.2014
hej jag hade sex med min kille för nån dag sen. oskyddat. men vi hade det bara lite men när han kom så tog han ut den. Kan jag va gravid? och ist för o spruta ut de så höll han så det ej kom ut men de kom bara ut en genomskinlig droppe. kan det vara utlösningen, för själva sperman e vit ju. och sen när jag gick på toa så hade jag flytning i trosan som var vit lite gul som var typ tjock o slemmig, luktade lite illa, vad kan det bero på lullu

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
10.01.2014
Hej!
Hm? först: Hur kan han ha "hållit in" utlösningen så att det inte kom ut någon sperma alls? Det där vet vi faktiskt inte om det går. Kanske han egentligen inte riktigt kom, utan avbröt det innan han verkligen fick utlösning. Det är ju ett knep killar som får utlösning för tidigt brukar använda, att klämma åt om ollonkanten och då försvinner lite av upphetsningen så att de kan hålla sig längre. Eller kanske han fick orgasm men faktiskt inte utlösning? Så gott som alltid sker de två sakerna, utlösning och orgasm, samtidigt, så väldigt få vet ens att det egentligen är två skillda saker.
Hursomhelst så är det aldrig helt säkert att ha avbrutet samlag, det finns nog en liten risk att bli gravid ändå. Ungefär lika stor som att vinna på lotto, skulle vi gissa, men risken finns där. Då beror det på att någon gång mellan att han får stånd och att han får utlösning, så kommer en liten genomskinlig droppe ur ollonet. Den droppen ska rensa urinröret (som är samma som sperman kommer igenom från testiklarna) och fungera som glidmedel. Den droppen innehåller tusentals spermier - men brukar ju oftast torkas bort på kalsonger, sängkläder eller hud före han ens kommer sig så långt som in i slidan. Men som sagt, den droppen kan göra en gravid ifall det dessutom råkar vara ungefär runt ägglossningen.
Men om du skriver att det kom en genomskinlig droppen ur ollonet efter att han dragit ut den ur din slida? Jo, det är även vanligt att droppen kommer först alldeles strax före den riktiga utlösningen, så nog kan det ha varit den.
Om han nu ändå inte fick utlösning inuti dig i alla fall och det var det som rann ut i din trosa efteråt? Visst blir man ju själv våtare av att vara sexuellt upphetsad och slidan producerar nog en hel del glidmedel och flytningar under sex för att det ska gå friktionsfritt att ha sex. Den vätskan har ofta också en speciell doft ("sexdoft" talar en del om) och kan bli lite vitgul i trosan när den torkar. Vi tror nog mer på det alternativet än att han skulle ha ljugit om när det gick för honom eller att han själv inte riktigt insåg när utlösningen riktigt kom.
Nu är det nog bara att vänta och se när mensen kommer. Att ta akut-p-piller hjälper inte längre, inte ens om vi svarat på din fråga direkt på tisdag morgon (vilket inte var möjligt eftersom du skrev sent på fredagkväll och vi måste jobba vanlig kontorstid, tyvärr). Men som sagt, vi tror nog att risken är yttepytteliten. Blir ändå mensen försenad - vilket är rätt vanligt när man är orolig och spänd - så tar du ett graviditetstest ungefär en vecka efter den dag då mensen borde ha kommit. Är det negativt, så kan din kropp förhoppningsvis slappna av så att mensen kommer igång igen.
Och så använder ni kondom nästa gång, visst? Eller så funderar du på något mera långsiktigt preventivmedel (trol är det via skolhälsovården eller preventivrådgivningen/familjeplaneringen vid HVC du ska gå). Oavsett så drar det nog ner på humöret att oroa sig för graviditet när man har sex, så kanske ni båda kunde njuta mera ifall ni skyddade er bättre. Och det är ju bådas ansvar, så att dela på kostanderna för skyddet är väl rättvist?
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna