Hjälp
13.01.2014
Jag tycker om en tjej som är två år yngre än mäj och bor en liten bit från mig jag e lite blyg men inte riktigt blyg jag träffar inte hon så ofta för går inte i samma skola men när vi träffas så skulle jag vilja prata med henne men som sagt att jag e lite blyg och skulle vilja vara tillsammans med henne men vet inte hur har pratat med henne på telefon men skulle inte vilja vara feg och sicka på meddelande så skulle vilja prata med henne face to face men vet inte hur snälla hjälp ! Hj

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
17.01.2014
Hej Hj!
Jadu, det här med att våga är nog en av de största och viktigaste sakerna när det kommer till kärlek - och det som oftast brukar vara orsaken när det inte blir till något (att inte vara modig nog, alltså). Undras hur många miljoner trillioner kärleksförhållanden som aldrig blev till bara för att den ena eller båda var för fega för att ens öppna munnen..? Och om det är något som vi dammiga stofiler till ungdomsinformatörer (gammal? Pyttsan!) ångrar i våra liv, så är det de gånger vi fegade ur.
Så börja prata med henne bara! Bara gör det nu innan du hinner tänka efter - för ju mer man tänker, desto fegare blir man oftast. Och bekymra dig inte så mycket för VAD du säger, för det spelar faktiskt inte alls så stor roll som man inbillar sig. Tala om vardagliga saker bara, gärna smått skämtsamt så känns det inte så pinsamt. Och vet du, det är inte heller så farligt att göra bort sig lite, tex genom att säga något fånigt. Är hon det minsta lilla intresserad av dig, så är hon bara glad ATT du pratar med henne.
Att umgås f2f irl är såklart bäst, även om det kan vara skönt att "gömma" sig bakom en skärm ibland och skicka sms eller chatta istället. Men blir det pinsamt tyst, så är det bra att göra något tillsammans. Något där man har något att sysselsätta händerna med eller rikta blicken mot. Så far ut och cykla tillsammans, spela sällskapsspel (bättre än dator- eller konsolspel, även om de också duger så länge man faktiskt pratar med varandra medan man spelar), skrinna - vadsomhelst, behöver inte alls vara något märkvärdigt!
Så våga nu bara! Visst!? Vi håller tummarna!
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna