Hjälp
09.06.2014
Hej! Jag är kär i en kille som är 1 år äldre än mig. Jag tycker att han är jätte söt. Men det värkar dom att han hatar mig eller det går ett rykte så. Vad skall jag göra?

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
13.06.2014
Hej!
Hmmm... Vi börjar med det här med rykten. Rykten är knepiga saker. Framförallt för att rykten oftast inte går att lita på. Det är till exempel inte säkert att den/de som spred det vidare har ärliga avsikter. Vi tar ett exempel för att illustrera det här. Vi hittar på att en annan tjej också gillar honom (eller bara annars är en elak bitch) och får för sig att du kanske gillar honom. Så hon säger åt en gemensam kompis att han hatar dig, så att den där kompisen ska säga det åt dig. Då har hon eliminerat och avfärdat dig som hot och konkurrent om hans hjärta - för du kommer ju knappast att försöka få någon som ryktet säger att hatar dig, eller hur. Gjorde hon det bara av ren och skär elakhet, så handlar det inte bara om makt över dig, utan även om att "se bättre ut" i andras ögon, eftesom hon kände till ett smaskigt skvaller.
Rykten överlag överlever egentligen bara av en enda orsak: folk tycker att det är smaskigt. Mänskligheten överlag har alltid gottat sig i skvaller, ju mer negativt och hemskt, desto smarrigare är det att berätta vidare och förfasa sig över tillsammans med andra. I botten ligger lättnaden att skvallret inte gällde dem själva den här gången och rädslan för att någon gång bli utsatt för elakt skvaller och dåliga rykten. Få bryr sig så himla mycket om huruvida ryktet är sant eller falskt, tyvärr, även om alla nog förnuftsmässigt känner till hur rykten uppstår och sprids och hur de för det mesta är falska. Men å andra sidan glömmer de snabbt, otroligt snabbt! För de hoppar på nästa huvudlösa rykte, förstorar det, sprider det - och i slutändan har var endaste person i tex en skola minst en fläck på sitt rykte, mer eller mindre förtjänt.
Han hatar dig knappast. Jo, vi vet att det hör till jargongen, sättet att prata, bland unga. Vuxna säger sällan ord som hata eller älska om de verkligen inte menar det - och knappst ens då - medan unga i allmänhet använder väldigt starka ord för relativt svaga känslor. De "hatar" allt från ballerinaskor till en viss lärare. Fastän de egentligen inte alls har så mycket emot den där läraren. De bara säger så. Det kan till och med hända att den här killen inte har någon speciell åsikt om dig alls, även om han faktiskt skulle ha sagt att han hatar dig. Eller. Han kanske bara sagt det som skydd?! Jo, ibland är det till och med så att en kille nog visst kan ha varma känslor för en viss tjej, men dels är han så osäker på henne och vad hon känner och dels är han livrädd för att någon annan ska förstå vad han känner för henne, att han låtsas att han inte gillar henne. För att folk inte ska misstänka att han kanske är alldeles sårbart, hyperkänsligt upp-över-öronen kär i henne. "Tänk om folk fick reda på att jag är kär i henne???!!! Hjäääälp!! Tänk om HON fick reda på det - och inte alls känner samma sak. Tänk om hon skrattar åt mig. Och berättar åt ALLA! Tänk om hon haaatar mig!!!???" Lättare då att säga "hondee, nee, usch, jag hatar henne" bara för att få dem att tro motsatsen från verkligheten.
Så allt hopp är inte alls ute bara för att du HÖRT att han hatar dig. Det kan alltså vara fullkomlig bullsh*t. Så försök att behandla det här som vilken förälskelse som helst, utan förutfattade meningar. Och då handlar allt om att VÅGA! Våga ta kontakt, våga prata, våga chansa! Se, fördelen med att det är sommar är att man kan träffas utan att folk behöver få veta om det. Visst kan man det annars också, men det känns ofta som att stämningen är en annan under sommarlovet - mera fri, mera äventyrlig, mera romantisk, fler möjligheter (ljusa sommarnätter, bryggor att sitta på osv). Så skapa möjligheter åt dig och VÅGA!
Hälsar ungdomsinforamtörerna Liselott och Sanna