hjälp!
21.06.2014
Hej! Jag är en tjej som är 13 år och är ^förälskad^ i en kille som jag har känt ungefär hela livet, min familj och hans familj är kompisar.
Men han är 18 år (alltså 5 år äldre)
Och samtidigt har han en syster som är min kompis.
Innan trodde jag att han inte brydde sig om mig, men på nyårsafton (då han var ganska onykter och vi satt själva så började han säga en massa söta saker som tex att jag var jätte söt och sådana saker sedan har han liksom pratat med mej på ett annat sätt (eller så är det bara en annan stämning mellan oss. Men igår så hade vi (långbord) på gatan och deras familj hade gäster, en tjej som var 3 år äldre än mej och dom var med varandra, det såg ut som att båda gillade varandra. Men hon skulle bara vara där i en natt så jag vet inte om dom kan ha ett förhållande. Men samtidigt så sa han att "du är för jäkla söt" till mej igår när hon satt och tittade .
Sedan så såg jag att dom satt och kysstes på hans tomt. Det hemskaste är att jag blev sårad när dom "hånglade". behöver råd♥♥

Ungdomsinformatören Liselott svarar
Praktikant vid Decibel Angelica svarar
25.06.2014
Hej behöver råd!
Äschdå vännen, vi förstår att det svider i hjärtat att han verkade ha hittat någon annan att gosa med den kvällen, och kanske längre än så. Det är aldrig lätt att se på och inte få vara den valda. Tyvärr händer det oss alla någon gång, eller många gånger, förr eller senare. Det kan inte alltid vara "rätt", varken rätt person, rätt tid eller rätt omständigheter. Sist och slutligen är det rätt få gånger i livet som man får känslor för någon, känslorna besvaras och allt är "rätt". Man vet nog det, och lär sig med tiden av alla de gånger hjärtat får blåmärken och skrapsår, men det gör det oftast inte lättare att genomlida de gånger då alla bitar inte föll på plats. Vi kan bara trösta dig med att en vacker dag, inom en inte allt för avlägsen framtid, så kommer alla dina pusselbitar att falla på plats och du är den valda för någon.
Den här gången fanns fler faktorer som gjorde att det inte kunde bli du och han. Han inte bara valde en annan, utan han är också så mycket äldre än dig. Det är inte bara det att ett romantiskt och sexuellt förhållande mellan er skulle vara både olagligt och omoraliskt från hans sida (äldre killar ska inte gilla mycket yngre tjejer, varken enligt lagen eller den allmänna moralen i samhället), men ett förhållande mellan er skulle knappast kunna bli riktigt jämlikt eller hälsosamt. Ni skulle befinna er på för olika ställen i livet, på för olika utvecklings- och mognadsnivå och ha för olika intressen. Rent praktiskt skulle det vara svårt att bli lyckliga tillsammans. Du vet nog det här, men hjärtat brukar nu tycka som det vill, helt oavsett vad förnuftet säger. Man blir kär i den man blir kär i - men man får alltid välja själv vad man gör åt saken.
Kanske känns det ändå helt okej att inte göra något alls? Kanske är det helt okej att bara drömma om honom, fantisera om honom och fortsätta vara kär på avstånd? Det kan kännas rätt tryggt, för samtidigt behöver man inte oroa sig för allt som ett faktiskt förhållande skulle kunna föra med sig, som tex redan den nästan olidliga spänningen inför första kyssen. Jo, första kyssen låter romantisk, men när det kommer till kritan kan den vara skrämmande, eftersom man kanske blandar in en enorm nervositet för att göra rätt, för att man är oerfaren, för att han ska dissa en... Kanske är det därför så många är kära i kändisar, artister, karaktärer i filmer, lärare, gifta män osv - för att det samtidigt är tryggt. Man får njuta av fjärilarna i magen av förälskelsen, men behöver inte utsätta sig för riskerna?
Vi förstår också att det svider i hjärtat eftersom han var gullig med dig och sa söta saker om dig. Kanske kan det kännas lite som att han viftade med choklad framför näsan på dig, men så gav han chokladen åt någon annan. Är man själv lite förtjust i någon också, så kan minsta lilla snälla ord, minsta lilla komplimang och uppskattning, kännas jäääättestort och betydelsefullt. Man läser så lätt in så väldigt mycket i det, eftersom man så gärna skulle vilja att han menade allt det där man hoppas att han skulle mena. Men tänk om han bara ville vara snäll med den där lilla tjejen vid bordet, muntra upp henne, vara så där socialt artig? Tänk om det bara är hans stil, att han skulle säga likadant till en valp eller en 5-åring? Det är så otroligt svårt att veta - och hej, man blir ju smickrad! En 5 år äldre kille tyckte jag var söt! Nå, oavsett varför han sa det, så kan man alltid vända det till något positivt, till en komplimang och en bekräftelse. Man ÄR söt - och det gör gott åt självförtroendet! Oavsett om kärleken inte besvarades och hjärtat fick sig ett blåmärke, så kan man växa som människa av berömmet!
Det kommer nya killar, vännen! Killar som alla pusselbitar faller på plats med. Killar som väljer dig. Vi lovar!
Stoooooooooooooooooor kraaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaam, hälsar ungdomsinformatören Liselott och sommarjobbaren-storasystern Angelica