Hjälp mej
29.05.2024
Hej, jag är besatt av någon jag inte känner. Han är 26 och kändis och jag är bara 14. jag vill typ ha honom för han e så snygg o rolig. Vad ska jag göra för att inte vara så kär i honom???? tack
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
31.05.2024
Hej!
Det är väldigt vanligt att bli kär/besatt av kändisar som man beundrar. Så du behöver inte oroa dig för att du är konstig. De allra flesta människor i världen kommer någon gång under sitt liv att känna attraktion till en person som dom inte känner.
Det knasiga med kändisar är ju att vi får se dom och lära oss om dom utan att behöva träffa dom. När vi dejtar andra människor gör vi ju egentligen samma sak bara att då går det år båda hållen. Att ofta ta del av en känd persons liv, lyssna på deras musik, se dom göra intervjuer där dom berättar om sig själv osv. kan lura hjärnan att det här är en person som man dejtar eller en person man känner kärlek till. Hjärnan förstår inte alltid att vi inte egentligen känner den här personen.
Det här är dock inget farligt alls utan det är egentligen ett ganska tryggt sätt att öva sig på att känna kärlek och attraktion. Man kan liksom göra det utan att det kommer några negativa konsekvenser eller att någons känslor blir sårade. Därför är det så vanligt att dessa förälskelser uppstår främst i tonåren även om vuxna nog också kan bli kära i kändisar. Om man inte har speciellt mycket erfarenhet av kärlek eller romantiska relationer så är det lätt hänt att man blir lite besatt av en känd person som man ser upp till eftersom det är lättare att ta del av deras liv än att t.ex. lära känna en ny person som finns i ens närhet. Det kan förstås vara jobbigt eftersom man ju inte kan ha en relation med kändisen men alla förälskelser är inte heller menade att leda till något seriöst. Vissa får istället leva vidare i fantasin och det är absolut inget fel eller farligt med det.
Oftast brukar dessa förälskelser avta med tiden. Man kan vara väldigt besatt för en tid men efter ett tag brukar det nog lugna ner sig. Försök att inte ta någon stress utan njut istället av din förälskelse. Den är helt normal.
Kram,
Rosanna