hjälp mig!
25.10.2024
Hej decibel, jag är en 13 årig tjej med mycket tankar i huvudet. Fö ett år sedan så skrev ja me en pojk som va så snäll å brydd sejj så myki om mig, å han va en rikti dröm-kille han va int såde "dum" mot sin mamma å sina syskon, han hadd bra hygien å bla bla bla. Mitt problem e att mitt i allt så blocka han mig på snap å börja skriv me min bästa vän iställe å nu ha dom vari ilag i typ 3 månader. Ska ja dump henne eller va ska ja göra? decibels stammis
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
28.10.2024
Hej kära "stammis"!
Vilken tung och jobbig situation du befinner dig i. Jag kan verkligen förstå hur illa det här måste kännas för dig.
Det är aldrig okej att ghosta eller blocka någon utan att ge någon förklaring. Känslor kommer och går och det är såklart inget fel med att den här killen inte längre vill ha så mycket kontakt ifall han märker att han inte har såna känslor för dig. Men sättet han gjorde det på var INTE okej! Du förtjänar att få svar så att du kan gå vidare och inte behöver grubbla på vad som egentligen hände.
Det här visar bara att den här killen trots allt inte var så drömmig och snäll som han verkade vara till en början. Det tyder också på väldigt mycket omognad hos honom. Även om detta sårade dig väldigt mycket så tror jag att det är bättre att du fick se exakt hur omogen och ansvarslös han är innan relationen blev mer seriös. En person som verkligen bryr sig om dig skulle aldrig heller avsluta relationen på ett så där fult sätt. Du förtjänar så mycket bättre!
Vad gäller din kompis måste du själv fundera ifall det här är något du kan acceptera och gå vidare från eller inte. Det skulle säkert vara bra om ni kunde ha en diskussion där du får förklara dina känslor och dina tankar. Skriv gärna ner allt du vill ta upp innan du pratar med henne så att du får en tydligare bild av vad du vill få sagt. Försök att tala utifrån dig själv och dina egna känslor. Istället för att bara beskylla henne kan du t.ex. säga “när du blev tillsammans med honom kändes det så här för mig...” osv. Kom ihåg att även lyssna till din vän när hon pratar och ge henne en chans att förklara saker ur hennes synvinkel.
När ni öppet och ärligt talat om situationen och båda har fått förklara sina tankar och känslor kan du ta några dagar där du funderar igenom allt som blivit sagt. Under den här tiden kan du även fundera ifall du tänker acceptera det som hänt eller ifall du vill avsluta kontakten med din kompis. Du måste göra det som du tror att du skulle må bäst av. Om du väljer att ta avstånd från henne vore det bra ifall du kunde förklara för henne varför du tar det här beslutet och vara tydlig med att du gör det här för din egen mentala hälsa.
Det är helt förståeligt att du känner dig sviken av din vän. I alla relationer man har, oavsett om det är vänskapsrelationer eller kärleksrelationer är det viktigt att man kan lita på varandra och känna sig trygg med varandra. Med tanke på det som hänt förstår jag att du inte längre litar på din vän på samma sätt som tidigare och då kan det vara svårt att fortsätta vara vänner på samma sätt som förr. Du behöver inte avsluta kontakten helt ifall det känns för tungt utan du kan också bara ta lite avstånd och inte vara lika mycket med henne som tidigare. Det är helt och hållet upp till dig.
När det kommer till det du skrev i hemliga rutan vore det bra om du kunde tala med någon trygg vuxen om det du går igenom. Det kan vara dina föräldrar, din lärare, kuratorn på din skola eller skolcoachen. Kom ihåg att du inte är ensam och att det alltid finns människor som bryr sig om dig och som vill hjälpa och stöda dig även om det kanske inte känns så. Du är värdefull och du förtjänar att må bra och få stöd när du mår dåligt.
Om du vill ha ett lite bättre svar kring det du skrev i hemliga rutan får du gärna skicka in en ny fråga där du skriver mer i den vanliga frågerutan så att det är lättare för oss att svara ordentligt. Vi på Decibel finns alltid här för dig!
Här kommer en lista på andra ställen dit du kan ta kontakt ifall du behöver:
Ärligt Talat-chatten
Social- och krisjouren i Österbottens välfärdsområde
Fredrikakliniken i Jakobstad
Kram <3
Rosanna