Höga standarder
06.11.2020
Hej!
Jag har aldrig vart ihop med någon eller ens på g. Jag börjar vara trött på att vara ensam men mina standarder är höga. Jag har fått en bild på hur jag vill att min partner ska se ut, hur hen ska bete sig, klä sig, bete sig i sängen osv. Det känns som att det kommer vara omöjligt att hitta någon. Jag vill dessutom flytta utomlands och då känns det onödigt att bli ihop med någon nu ifall de inte vill flytta dit med mig sen. Kan jag på något sätt sänka mina standarder eller helt lämna bort dem?

Ungdomsinformatör Kix svarar
09.11.2020
Hej!
Tack för din fråga! Det är bra att ha standarder för saker och ting och inte nöja sig med vad som helst, men man behöver nog ha en gräns också på vad man kräver, för sällan blir det ändå som man tänkt. Speciellt när det gäller relationer. Man kanske har en bild av vad man vill ha, men sen sist och slutligen kanske kärleken dyker upp på ett helt annat ställe än förväntat och är sjukt fin fastän det inte är som man tänkt. Så jag tror det är viktigt att ha ett ganska öppet sinne, så att man inte missar en chans till något vackert! Alla människor är så olika, så det är egentligen en ganska liten chans att du hittar någon som är EXAKT som du har tänkt dig, tyvärr.
Skulle jag vara du så skulle jag kanske sätta mig ner och fundera på en annan typ av standarder än exempelvis hur personen ska klä sig och bete sig – nämligen standarder för hur du vill att hen ska behandla dig! För det är standarder man inte ska böja på så mycket, medan exempelvis utseendet är nåt som ändå ändrar vartefter människor åldrar. Fundera på vad du tycker är bra i förhållanden, och vad du inte skulle acceptera. Fundera också på hur mycket du skulle vara villig att ge någon annan av dig själv. Med andra ord, försök anpassa dina standarder mera efter vilket samspel och regler du vill att en relation ska ha än detaljerna kring själva personen :)
Visst är det okej att också ha en del krav på olika yttre grejer, till exempel så kanske man inte tänder på alla typer, men sist och slutligen när man ska leva med en person så är det de inre grejerna som är avgörande.
Du skriver att du funderar på att flytta utomlands och är fundersam kring om en potentiell partner skulle vilja komma med eller inte. Jag tror det är sånt som du inte ska fundera på allt för mycket nu, utan nu bara ta dagarna som de kommer, och dyker det upp nån du blir kär i så låt dig själv undersöka den kärleken. Håller det och personen vill flytta med dig – jättebra. Håller det inte – då är du en erfarenhet rikare och har fått uppleva förhoppningsvis fina saker i det förhållandet ändå. En relation som tar slut är inte nödvändigtvis en misslyckad relation (även om man givetvis ofta satsar på att få den att hålla länge), det kan komma många fina lärdomar och minnen ur den ändå.
Sist och slutligen så ska du ju inte bli tillsammans med någon bara för att det börjar kännas tråkigt att vara ensam, utan lyssna på dina egna känslor, och först bli tillsammans med någon när det känns rätt. Samtidigt kan du ju kanske också fundera om du kunde tänka dig att ha någon typ av mindre allvarligt förhållande med någon, om det känns som att du vill ha någon att vara nära men samtidigt inte vill ha ett "all-in förhållande" ännu på grund av att du inte hittat någon som känns rätt. Men i så fall är det viktigt att du kommunicerar till den personen precis vad det är du vill och inte vill, så ingen blir sårad.
Lycka till!
Kram, Kix