Hopplöst förälskad
17.11.2014
jag är hopplöst förälskad i en kille, men problemet är att han är 4 år äldre och jag har ingen vidare kontakt med honom. Jag är dessutom för feg för att våga ta kontakt med honom och har ingen aning om han är singel eller om han också gillar mig. Snälla hjälp mig, vad ska jag göra? Unknown

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
Ungdomsinformatören Liselott svarar
20.11.2014
Hej Unknown!
Åh vännen, vi känner med dig. Det här är inte lätt. Men samtidigt har du säkert också på känn innerst inne att det troligen inte alls är meningen att det ska bli ni två heller, eller hur. Det ÄR för stor åldersskillnad mellan er.
Du har kanske sett att vi har Inte-okej-sex som månadens tema och att vi är ut till skolor för att berätta om vad som är okej och vad som inte är det när det gäller kärlek men framförallt sex? Och det här är det knepiga, att kärlek och sex i 99% av fallen går hand i hand. Inte så att varendaste par skulle måsta ha sex med varandra på direkten, utan att det är svårt att liksom vara platoniskt kär i något utan att de minsta sexuella vibbar eller handlingar skulle komma med i bilden. Enligt "åldersgränsen" på 16 år på sex, så gäller det här alltså även pussar, kramar, hångel, oralsex osv. Det skulle inte få ske mellan er, varken enligt den allmänna moralen eller enligt Finlands lag. Nihar för stor åldersskillnad, och då blir det odiskutabelt fel. Jo, vi vet att det finns massor av andra par som har lika stor åldersskillnad, men bara för att andra gör fel blir det inte mera rätt för det.
Orsaken till att den här lagen finns till är alltså dels att skydda unga från att bli utnyttjade av äldre och dels att skydda unga från att göra sådant som kunde vara skadligt för dem. Ne, du dör inte av att hångla och du är knappast för ung för det heller. Men att göra det just med en 4 år äldre, VUXEN man är fel. Ni befinner er på för olika plats i livet när det gäller utvecklingsgrad och mognad, och det är allt vad det kan leda till, som lagen nu försöker skydda dig mot. Det handlar inte heller bara om synliga skillnader, som att han får fara på krogen medan du måste sitta hemma och oroa dig för att han vill vara med någon jämnårig istället, utan även möjligheterna han har till att manipulera dig, utnyttja dig eller snurra dig runt lillfingret eftersom du är så kär i honom. Det är inte alls bara din kropp som lagen försöker skydda, alltså. Och nä, det spelar ingen roll hur mogen du är för din ålder eller hur omogen han är för sin, han är vuxen så han ska ha förstånd och ansvarskänsla nog att inte vara med en så ung tjej.
Jo, vi vet att det här säkert svider att höra och säkert blir du sur på oss nu. Det här var nog inte svaret du ville ha. Men vi kan inte vara "regnbågar och rosa moln" när livet nu ändå är pissigt emellanåt. Minns att det inte är någon som är ute efter att j*vlas med unga kära människor genom att skapa sådana här lagar eller missunnas dem eller hindra tonåringars kåthet. Det är bara så att så många äldre har erfarenheter av att göra för mycket för tidigt med fel personer att de vet hur illa man kan fara av det.
Så försök att glömma honom. Nä, det är inte lätt, men du kan inte heller hålla hoppet vid liv, för det smärtar bara för dig. Livet är faktiskt ändå för kort för att sukta efter någon man inte kan få. Även om det på sätt och vis kan vara liksom smärtsamt skönt det också, att få vara kär, men samtidigt inte behöva utsätta sig för riskerna som kommer med ett förhållande i verkligheten. På avstånd får man njuta av fjärilarna i magen utan att behöva riskera ett krossat hjärta. Tids nog dyker någon upp som det kan bli allvar och verklighet med, och himlastormande rosaskimrande lycka <3
Stoooooooooor kraaaaaaaaaaam, hälsar ungdomsinformatören Liselott och sexualrådgivaren Tessi