Hur fungerar Facebook
27.08.2024
Hej,
Jag undrar hur det funkar när man stalkar nån på Facebook och sedan kommer det notis "du har ett nytt vänförslag" och personen du stalkat dyker upp. Sen dyker person upp i balken "personer du kanske känner". Det här har hänt flera gånger. Det jag undrar är om den andra personen får upp mig också eller är det bara ensidigt när jag stalkat? Annars så är det ju superbra att stalka om man vill att personen ska "råka" få syn på en.
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
10.09.2024
Hej,
Tack för din fråga. Nu vet jag inte hur algoritmen på Facebook rent tekniskt fungerar, men jag kan anta att Facebook är uppbyggt på det sättet att om du går in på någons profil så dyker den profilen också upp i dina ”vänförslag” eller ”personer du kanske känner” eftersom algoritmen då räknar ut att det kan vara så att du känner personen bakom profilen.
Profiler som dyker upp under ”vänförslag” eller ”personer du kanske känner” kan säkerligen också tillhöra personer som bor nära dig, har deltagit i samma evenemang som du eller som har en del gemensamma vänner med dig från tidigare. Det behöver alltså inte betyda att det är profiler som du varit inne på eller personer som varit inne på din profil. Nog kan det givetvis hända att en del av dem kan ha varit in på din profil, men är det inte just därför som man har en profil på Facebook? Så att andra kan gå in där och ta del av din profil?
Det finns en hel del inställningar på Facebook som gör att du kan bestämma vilka delar av din profil som syns till alla, dina vänner eller bara dig själv. Där kan du alltså begränsa informationen som alla ser på din Facebook-profil.
Nu är jag inte helt säker ifall du ställer din fråga för att du absolut inte vill att andra ska få syn på din profil eller om det är så att du verkligen skulle vilja att någon speciell person skulle ”råka” se din profil bland sina ”vänförslag” eller ”personer som du kanske känner”. Men oavsett hur saken ligger till vill jag påminna dig om att profiler på sociala medier finns till för alla att se, så länge man inte har ställt in sin profil som privat.
Mera exakt svar än så här kan jag tyvärr inte ge dig. Ha en trevlig fortsättning på hösten! <3
Kram, Lila